Het ooit roemruchte Lancia was de laatste jaren op sterven na dood. Het werd enkel nog verkocht in Italië en had maar één model in de catalogus, de stokoude Ypsilon. Maar nu krijgt het dus nog één kans om zichzelf te bewijzen met een tienjarenplan, dat Lancia-CEO Luca Napolitano heeft toegelicht.
Ypsilon, Delta en Aurelia
dat vanaf 2024 drie nieuwe modellen moet opleveren. Het eerste nieuwe model wordt de vervanger van de Ypsilon, een 4 meter lange B-segment auto. In 2026 is het dan de beurt aan het nieuwe vlaggenschip van het merk, dat voorlopig de naam Aurelia krijgt. Het wordt een 4,6 meter lang model dat samen met het nieuwe topmodel van Opel en de opvolger van de DS7 in de Fiat-fabriek van Melfi gebouwd zal worden. In 2028 is het dan de beurt aan een nieuwe Delta, die met zijn lengte van 4,4 meter een plaatsje tussen de twee voorgaande modellen in krijgt. Volgens Lancia wordt het een “gespierde auto met geometrische lijnen die autoliefhebbers in heel Europa zal aanspreken.” Het doet alvast dromen van een terugkeer van de roemruchte Delta Integrale, al zal dat ongetwijfeld enkel gelden voor stylingdetails.
De Ypsilon zal nog verkrijgbaar zijn met (geëlektrificeerde) verbrandingsmotoren, maar vanaf 2026 zal het merk alleen nog maar 100% elektrische modellen lanceren en vanaf 2028 zal het alleen nog maar 100% elektrische voertuigen verkopen. Ook qua materialen gaat er aandacht naar duurzaamheid: Lancia moet het Stellantis-merk worden met het hoogste percentage gerecycleerde materialen.
Start in 5 landen, waaronder België
Lancia wordt het tweede ‘premium’-merk van de Stellantis-groep, naast DS en deelt ook de platformen en technologie van de groep. Toch zal het zich moeten onderscheiden met zijn “Italiaanse elegantie”. De liefde voor Italiaans design was ook één van de criteria voor de keuze van de landen waarin Lancia zijn eerste stappen zal zetten. België, Spanje en Frankrijk overtuigden de directie met “hun liefde en passie voor Made in Italy”, Nederland en Duitsland omwille van hun potentieel op het vlak van online verkoop en de 5 landen omwille van hun interesse in premium B-segment auto’s. Lancia wil in 60 grote steden aanwezig zijn met een netwerk van 100 dealers. 50% van de verkoop moet online gebeuren.