Misschien herinner je je nog dat Lancia afgelopen november een nieuw logo onthulde met de naam Pu+Ra, als aankondiging van een nieuwe designtaal die zowel Puur als Radicaal (Pu+Ra dus) moest worden. Op 15 april, tijdens de opening van de Milan Design Week 2023, heeft de Italiaanse constructeur - in handen van de Frans-Italiaanse groep Stellantis - de conceptcar Lancia Pu+Ra HPE (voor High Performance Electric) onthuld. Het is de eerste auto van het nieuwe Lancia-tijdperk, met als doel de visie van het merk voor de komende tien jaar definiëren.

Zoals het hoort in de 21ste eeuw, zullen de nieuwe modellen van Lancia volledig elektrisch zijn, maar ook duurzaam in ecologische zin. Als knipoog naar deze manier van produceren krijgt de Lancia Pu+Ra HPE een blauwgroene kleur met de naam 'Progressive Green', die deze duurzaamheidswens moet onderstrepen. Op technisch vlak belooft de Lancia Pu+Ra HPE een autonomie van meer dan 700 km, een laadtijd van slechts iets meer dan tien minuten en een gemiddeld stroomverbruik van minder dan 10 kWh/100 km.

Italiaans design

Italiaanse wagens staan erom bekend de tand des tijds goed te doorstaan qua design. De Pu+Ra HPE wil meedoen aan deze traditie met een design dat tegelijk puur en sober is, waarbij de volumes van de wagen zijn bedacht met basisvormen zoals de cirkel of de driehoek, maar worden doorbroken door enkele opvallende details. Een stijl die je als tijdloos zou kunnen beschouwen, en die wil losbreken van de gebruiken binnen de autowereld.

Het interieur blijft niet achter, met hier een exclusieve samenwerking met het beroemde meubelmerk Cassina. Het partnerschap had twee doelen voor ogen: een bepaald niveau van welzijn bereiken en tegelijkertijd duurzaam blijven. Met bijna een eeuw aan ervaring geeft Cassina dus een stukje van zijn kennis aan de autosector, met een out-of-the-box aanpak die passagiers wil verwelkomen met een gastvrije sfeer, zoals wat je kan voelen in een zitruimte die is ingericht met meubels van het Italiaanse merk. In het geval van de Pu+Ra HPE-conceptcar betekent dit voorzetels die lijken op de Maralunga-fauteuils van Cassina, en een middenconsole die verwijst naar de bekende ronde tafels van het merk.

Focus op duurzaamheid

Maar liefst 70% van de aanraakoppervlakken in het interieur van de Pu+Ra HPE zijn vervaardigd uit duurzame materialen. Lancia wil ook breken met de traditionele aankleding van een auto door innovatieve, gerecycleerde en recycleerbare materialen te gebruiken, met een Italiaanse flair. Een van de beste voorbeelden is het Panno Lancia-wol dat voor de zetels wordt gebruikt, eveneens ontwikkeld in samenwerking met Cassina. Een ander voorbeeld is het 'Marm More' dat wordt gebruikt op de deurpanelen. Dat is een nieuw materiaal op basis van 50% stofresten van marmer, dat in de vorm van een gerecycleerde stof wordt geleverd, met een zachte textuur, en dat bovendien waterdicht is. Tenslotte zijn de hele achterkant van de auto en het onderste deel van het interieur bekleed met fluweelachtig nubuck, ontworpen in Italië door Poltrona Frau.

Beslist high-tech

Pu+Ra HPE is als eerste uitgerust met een arsenaal aan technologie dat zowel simpel en intuïtief moet zijn en het leven aan boord moet vergemakkelijken. Verre van de overdaad aan schermen waar de concurrentie soms de voorkeur aan geeft. Lancia heeft gewerkt met een minimalistische virtuele interface die de audio-, airco- en verlichtingsfuncties groepeert. De bestuurder en de passagiers kunnen de sfeer aan boord beheren door op een specifieke knop te drukken, of door stemcommando's te geven. De Ypsilon wordt het eerste model van Lancia dat van deze nieuwe functie zal genieten.

Wat mogen we verwachten?

Renaissance, zo noemt Lancia het stappenplan dat het merk heeft opgesteld om de Europese markt opnieuw te veroveren, te beginnen met zes landen waaronder België. Het strategisch plan is gespreid over tien jaar en voorziet de lancering van drie nieuwe modellen (een om de twee jaar, vanaf 2024), te beginnen met de Ypsilon die zowel als elektrische wagen en als hybride wordt voorgesteld, als overvangsmodel. Een meer sportieve Ypsilon HF wordt in 2025 gelanceerd. Vervolgens komen er twee elektrische modellen: de Gamma in 2026 (een sportieve sportback) en de Delta in 2028 (een compact model). Behalve de Ypsilon worden de toekomstige Lancia's gebouwd op het STLA Medium-platform, dat een batterijcapaciteit heeft van 87 tot 104 kWh en een maximale autonomie van meer dan 700 km. Wat de distributie betreft, zal Lancia zich vanaf volgend jaar aansluiten bij een nieuw netwerk van premiumdealers van Stellantis, naast Alfa Romeo en DS.

?