De Italiaanse constructeur Lancia, die deel uitmaakt van de Stellantis-groep, heeft Valentijnsdag gekozen om de nieuwste versie van zijn compacte succesnummer voor te stellen: de Ypsilon. Toeval of niet, maar het merk wil wel als geen ander de Italiaanse glamour en stijl belichamen. Voor deze comeback (Lancia produceert momenteel enkel nog de oude Ypsilon voor de Italiaanse markt) heeft de constructeur de krachten gebundeld met een van de meest bekende meubelmerken van het land: Cassina. De stadswagen keert dus terug in de schijnwerpers met een speciale reeks Ypsilon Edizione Limitata Cassina, waarvan er slechts 1.906 exemplaren worden gebouwd (een hoedtik naar het geboortejaar van het merk). Het resultaat is een combinatie van knowhow uit twee complementaire industrieën, waarmee deze speciale reeks zich onderscheidt door zijn unieke interieur, zowel qua comfort als qua chique, tijdloze sfeer.
Onderscheidend design
Met 44.743 inschrijvingen in 2023, was de oude Ypsilon nog steeds het derde meest populaire model in Italië. Om maar te zeggen dat er een zekere druk ligt op deze nieuwe generatie, waarvan het succes de toekomst van het merk zal bepalen. Het model haalt zijn inspiratie bij de Lancia Stratos en bij de Pu+Ra HPE-conceptcar, met een slimme mix van moderniteit en originaliteit, zowel qua koetswerk als voor het interieur.
Natuurlijk hebben de ontwikkelaars bij Lancia kunnen putten uit de organenbank van de Frans-Italiaanse groep. Het is dan ook het platform van de Opel Corsa en Peugeot 208 dat als basis dient voor de nieuwe Ypsilon. Hij wordt gebouwd in Spanje (wat sommige liefhebbers van het merk misschien zal dwarszitten) en onderscheidt zich van zijn twee neven met een eigen design, te beginnen met de voorkant, die opvalt door zijn drie lichtstrepen. De 'echte' koplampen zijn laag geplaatst en gaan op in de bumper. De achterkant is net zo opvallend, met stijlelementen die hun oorsprong vinden in de iconische Stratos uit de jaren 1970. Kijk maar naar de ronde lampen en het hoekige element dat de ronding van de kofferklep breekt. Tenslotte onderscheidt de Ypsilon zich ook met zijn deurgrepen achteraan, die in de C-stijl zitten verstopt.
Rijdend salon
Natuurlijk heeft Lancia niet zomaar gekozen voor Cassina als partner. De samenwerking levert een speciale reeks op met een van de mooiste interieurs van het moment, verrijkt met zetels in blauw fluweel met het 'Cannelloni'-motief dat dierbaar is aan Lancia. We zien ook een afgeplat stuurwiel en een multifunctionele 'Tavolino' (tafeltje) onder het dashboard. Daarop kan je je smartphone draadloos opladen, of andere losse spullen op neerzetten.
Het interieur van de Ypsilon krijgt ook een verzonken digitaal instrumentenpaneel en een centraal aanraakscherm, met tussenin de bediening van de klimaatcontrole. De middenconsole krijgt dan weer de transmissieschakelaar en de startknop. Last but not least is de Ypsilon de eerste Lancia die het SALA-systeem krijgt (Sound Air Light Augmentation), met een personaliseerbaar infotainment dat de audio, de airco en de sfeerverlichting op elkaar afstelt.
Eerst volledig elektrisch, dan mild hybrid
Deze speciale Cassina-reeks wordt enkel beschikbaar als volledig elektrische versie. Die wordt aangedreven door de bekende motor van 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel, die samen met een batterij van 51 kWh de Ypsilon een WLTP-actieradius van 403 km geeft. Volgens de constructeur schommelt het gemiddelde verbruik tussen 14,3 en 14,6 kWh/100 km. Aan een snellader kan je van 20 tot 80% bijladen in slechts 24 minuten, of 100 km autonomie terugwinnen in 10 minuten. Stellantis biedt ook de Free2move Charge-app aan, waarmee je terecht kan bij quasi alle openbare laadpalen. De Ypsilon wordt binnenkort ook beschikbaar met een mildhybride motorisering die een 1,2 liter-benzinemotor combineert met een kleine elektromotor en een gerobotiseerde versnellingsbak.
En wat hierna?
De Ypsilon komt deze zomer op de markt in België voor een nog onbekende prijs. Ook bij ons zal hij eerst te krijgen zijn als volledig elektrische versie, alvorens het gamma verder wordt uitgebreid. In 2025 komt er een Ypsilon HF, eveneens volledig elektrisch, maar met veel sportievere ambities. Na het stadswagentje komen er nog twee volledig elektrische Lancia's op de markt: de Gamma in 2026 (een sportieve crossover) en de Delta in 2028 (een compacte middenklasser). Deze toekomstige modellen worden op het STLA Medium-platform gebouwd, met een batterijcapaciteit van 87 tot 104 kWh en een maximale autonomie van 700 km. Qua distributie zal Lancia zich geleidelijk aansluiten bij een nieuw netwerk van premium Stellantis-dealers, naast Alfa Romeo en DS.