20200318110339teslamodely.jpg

Hoewel de Tesla Model Y oorspronkelijk pas eind dit jaar op de markt werd verwacht, is het merk erin geslaagd om de productie veel vroeger op te starten. De eerste (Amerikaanse) klanten konden deze week al hun elektrische cross-over op basis van de Model 3 in ontvangst nemen. Een kleine verrassing daarbij is dat Tesla voor het eerst een warmtepomp gebruikt voor de verwarming, een praktijk die al in heel wat andere elektrische modellen van andere merken wordt toegepast. Zo’n warmtepomp verbruikt minder stroom zodat het rijbereik in de winter minder wordt aangetast.

Corona?

Maar wacht eens even: is de halve planeet niet in lockdown gegaan door de corona-epidemie? Dat klopt, maar de koppige Tesla-baas Elon Musk is niet overtuigd van het nut van de ingrijpende maatregelen die her en der worden ingevoerd. In een mail aan zijn personeel gisteren schreef hij dat “de paniek rond het virus erger is dan de ziekte zelf” en dat hij graag wil blijven produceren. Tegelijk schreef hij wel dat “wie zich ook maar een beetje ziek voelt of zich niet comfortabel voelt, gerust thuis mag blijven. Ikzelf kom werken, maar zo ben ik nu eenmaal”. Later op de dag ging de streek waar de Tesla-fabriek van Fremont ligt echter in semi-lockdown: enkel bedrijven die essentieel zijn voor de dagelijkse werking van de maatschappij mogen nog actief zijn. Musk heeft nog even geprobeerd om Tesla als ‘essentieel’ te laten klasseren, maar dat is – uiteraard – niet gelukt. Gisterenavond was het merk daarom verplicht om zijn productie te staken.

Tesla is trouwens lang niet het enige merk dat zijn fabriek heeft moeten sluiten. De hele Italiaanse auto-industrie ligt plat, de meeste Duitse fabrieken zijn gesloten en bij ons zijn ook Audi Vorst en Volvo Gent dicht. De Britse regering gaat zelfs nog verder en vraagt dat autofabrieken hun productie staken en mondmaskers en medisch materiaal beginnen maken, zoals BYD al doet in China.