Ter herinnering: plug-inhybrides die voor 1 juli 2023 worden besteld, kunnen nog genieten van een tot 100% fiscale aftrekbaarheid voor professionals en bedrijven gedurende de volledige gebruiksduur van de wagen. Dus als je overweegt om een plug-inhybride te kopen, wacht je best niet om de bestelbon in te vullen! Voor wie wel fan is van de modellen van Lexus, zijn dit de plug-inhybrides binnen de catalogus van de Japanse premiumconstructeur.

Lexus NX 450h+

Het is de middelgrote SUV NX (4,66 m), die tussen de meer compacte UX (4,50 m) en de grotere RX (4,89 m) in zit, die als eerste gebruik maakte van een plug-inhybride aandrijflijn binnen het gamma van Lexus. Naast de 'zelfladende' hybride NX 350h is deze NX 450h+ dus wel op te laden via een stekker.

Deze topmotorisatie heeft een 2,5 liter-viercilinder benzinemotor (die volgens de meer efficiënte Atkinson-cyclus werkt) gekoppeld aan een elektromotor van 134 kW (182 pk) aan de vooras en een tweede elektromotor van 40 kW (54 pk) achteraan. Tezamen kunnen ze dus vierwielaandrijving bieden en een gecombineerd vermogen van 309 pk. Waarmee de NX naar de 100 km/u wordt gestuwd in slechts een dikke 6 seconden, als je daar zin in hebt.

De oplaadbare lithium-ionbatterij van de NX 450h+ heeft een grote capaciteit voor het segment, met 18,1 kWh. Daarmee heeft de premium-SUV een elektrisch rijbereik van 69 tot 76 km volgens de WLTP-cyclus, afhankelijk van het uitrustingsniveau. De boordlader van 6,6 kW zorgt ervoor dat je deze autonomie volledig kan recupereren op 2,5 uur tijd aan een compatibele lader.



Maar de ervaring van Lexus op het gebied van klassieke hybridisatie geeft de plug-inhybride NX ook een voordeel wanneer de batterij leeg is: volgens de interne tests van Lexus is het brandstofverbruik bij de concurrentie namelijk gemiddeld 30% hoger met een lege batterij dan bij hun eigen SUV.

Volgens de officiële homologatiecijfers kan de Lexus NX 450h+ een gemiddeld verbruik voorleggen van amper 1 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 22 g/km volgens de WLTP.

Lexus RX 450h+

De grootste SUV van Lexus, de RX, kreeg ook een plug-inhybride variant bij de lancering van zijn vijfde generatie. Goed nieuws voor professionele klanten die het wel hebben voor het raffinement van de RX, dat als maatstaf geldt qua gebruikte materialen en afwerking, zijn comfort én voor zijn design, nu het model ook nog even fiscaal voordelig is. Als 450h+ neemt hij dezelfde aandrijflijn over van de kleinere NX met hetzelfde achtervoegsel. Ook hier levert het samenspel tussen de 2,5 liter-benzinemotor en de twee elektromotoren een piekvermogen van 309 pk op, dat verdeeld wordt onder de vier wielen.

In dit geval haalt de batterij van 18,1 kWh een elektrisch rijbereik van meer dan 65 km volgens de WLTP, met een topsnelheid van 130 km/u in de elektrische modus. Een actieradius die je eveneens kan terugwinnen na 2,5 uur laden aan een laadpaal van 6,6 kW.

Het officiële verbruik van de RX 450h+ begint bij 1,1 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 22 g/km.