In 2019 kondigde het jonge Nederlandse Lightyear zijn intentie aan om een elektrische auto te gaan bouwen die zijn laadstops kan uitstellen dankzij een koetswerk dat met zonnepanelen is bedekt.
Sindsdien is de ontwikkeling van deze grote berline met zijn ovalen vorm, die heel kort One is gedoopt, gewoon verdergegaan. In juni van dit jaar kondigde Lightyear aan dat een prototype op één laadbeurt 710 kilometer ver was geraakt op een circuit. Toch moet de term ‘zonnewagen’ worden gerelativeerd. De Lightyear One heeft zijn comfortabele rijbereik namelijk in de eerste plaats te danken aan zijn batterij van 60 kWh en zijn zeer lage stroomverbruik van 85 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 85 km/u tijdens deze test. Zijn zonnepanelen produceerden tijdens de hele rit 3,45 kWh aan elektriciteit, goed voor zo’n 40 kilometer extra rijbereik. Het was echter wel een bewolkte dag. In volle zon kan het model in theorie tot 72 kilometer per dag recupereren.
Vandaag neemt Lightyear een belangrijke nieuwe stap: het bedrijf kondigt aan een samenwerkingsakkoord te hebben met Valmet Automotive voor de productie van zijn berline One. Het grote publiek kent Valmet niet, maar dit bedrijf heeft al meer dan 1,7 miljoen wagens gebouwd voor onder meer Mercedes-Benz, Saab en Porsche. Valmet Automotive heeft een eigen assemblagelijn in het Finse Uusikaupunki en een eigen unit om batterijen te bouwen.
De productie van de Lightyear One begint in de zomer van 2022, dus een jaar later dan oorspronkelijk gepland.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: