Lotus onthult het laatste model uit zijn geschiedenis met een conventionele verbrandingsmotor onder de kap alvorens het voor elektrische aandrijving kiest. De Emira moet de legendarische Elise en Exige opvolgen maar tegelijk ook de meer luxueuze Evora vervangen. Hij neemt dus afstand van het Spartaanse van de Elise en Exige. Hij is 4,41 meter lang en weegt in het beste geval 1.405 kilo droog aan de haak.
Zijn chiquere stijl gaat gepaard met een modern interieur (digitaal instrumentenbord van 12,3 duim en aanraakscherm van 10,25 duim) en ‘verzorgde’ praktische aspecten voor een sportwagen van dit temperament. Zo schuilt achter de stoelen bijvoorbeeld een bergvak van 208 liter dat nog wordt aangevuld met een koffer van 151 liter.
Deze laatste Lotus op benzine wordt aangeboden met twee motoren, die allebei enkel de achterwielen aandrijven: ofwel een 2.0-turboviercilinder van AMG, ofwel een 3.5-V6 met compressor van Toyota. De Duitse motor wordt uitsluitend met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling gecombineerd. De V6 van zijn kant mag zich uitdrukken via een automatische of een manuele versnellingsbak.
Lotus verklapt nog geen exacte specificaties van beide motoren, maar kondigt aan dat het vermogen tussen de 360 en de 400 pk ligt en dat het koppel tot 430 Nm gaat. We weten ook dat de Emira naar 100 km/u zal kunnen optrekken in minder dan 4,5 seconden en dat hij pas bij 290 km/u buiten adem geraakt.
Voor de liefhebbers: Lotus belooft een instapprijs onder de 60.000 pond, wat overeenkomt met zo’n 70.000 euro.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: