202109010746521.jpg

Manhart is een Duitse tuner met een eenvoudige business case: sportieve Duitse auto’s nog gemener maken. Deze keer hebben de ingenieurs hun licht laten schijnen op de BMW M5 CS. De Beier is standaard al geen braaf beestje met zijn V8 biturbo van 635 pk en 750 Nm aan koppel. Maar de echte verbetering in vergelijking met de ‘klassieke’ M5 zit hem in het massale gebruik van koolstofvezel, waardoor hij 70 kilo lichter is.

Minder gewicht is fijn, maar meer vermogen is beter

202109010746523.jpg

Onze vrienden bij Manhart weten dat dieet naar waarde te schatten, maar de vermogenswinst van slechts 10 pk in vergelijking met een M5 Competition is voor hen onvoldoende. Daarom heeft de tuner de mouwen opgestroopt om dit unieke exemplaar te creëren met de naam MH5 GTR. Op het programma: een volledig herwerkte uitlaatlijn, een nieuwe luchtinlaat in koolstofvezel en een herschreven motorsturing. Resultaat: de MH5 GTR ontwikkelt voortaan 788 pk en 935 Nm aan koppel. Manhart heeft trouwens ook de ophanging herwerkt met hulp van KW.

Bijna subtiel

202109010746532.jpg

De transformatie heeft zich uiteraard niet tot het motorgedeelte beperkt. Aan de buitenkant is de typische Manhart-behandeling toegepast, met specifieke velgen, een donkere lak en een dubbele lijn naast het midden van de auto. Doorgaans is die laatste goud, maar hier is ze grijs voor wat meer subtiliteit. Al zal de MH5 GTR met zijn nieuwe uitlaatlijn niet lang discreet blijven. Het monster wordt officieel voorgesteld op het salon van München, dat van 7 tot 12 september wordt georganiseerd.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: