Voor het eerst gaat de Mazda RX-8 op waterstof zijn vaderland verlaten! Dertig Mazda Hydrogen RE's werden naar Noorwegen gestuurd waar ze gehuurd kunnen worden. Het is geen goedkoop idee, maar wel origineel en het zal misschien toelaten om het een of ander op gang te krijgen.

Waarom Noorwegen?

Omdat Noorwegen al heel ver staat op het gebied van leveringsmogelijkheden van waterstof. De HyNor, de waterstofweg, gaat van Oslo tot Stavanger en zou, in de toekomst, ook de link moeten leggen met de buurlanden, en misschien wel tot Duitsland en Denemarken.

Waterstof in een rotatiemotor

Mazda is de enige (momenteel toch) fervente voorstander van de rotatiemotor, en ze hebben hem nu ook voor de toekomst gewapend om met waterstof te voorzien. Om precies te zijn rijd hij niet helemaal op waterstof, want deze motor kan ook op gewone brandstof rijden omdat hij twee brandstoftanks heeft en een dubbel alimentatiesysteem. Een traditionele motor is trouwens niet zo moeilijk om om te bouwen om hem op waterstof te kunnen laten rijden. Om een motor op waterstof te kunnen laten rijden moet deze laatste volledig waterdicht zijn. Akihiro Kashiwagi, die aan het hoofd van de ontwikkeling van de waterstofmotor staat voor Mazda, legt de nadruk op het feit dat ze nieuwe materialen hebben gebruikt om de nodige waterdichtheid te garanderen.

Tijdens die ontwikkeling heeft Akihiro Kashiwagi ook een oplossing moeten zoeken voor de zwakke energiedichtheid van waterstof. Met hetzelfde volume benzine en waterstof, maakt benzine bij de verbranding meer energie vrij. Omdat probleem te omzeilen moeten ze dus voor meer brandstof zorgen, daarom hebben ze de Wankel omgebouwd en hem van twee directe injecties te voorzien. Gelukkig is dat met een rotatiemotor niet al te moeilijk om dat klaar te krijgen...

Tegenover een motor met brandstofcel, is een rotatiemotor minder krachtig en heeft een lager rendement. Het grote voordeel daarentegen is dat deze motor tot vier keer minder plaats nodig heeft tegenover een auto met brandstofcel. Zijn benzine/waterstof combinatie maakt hem ook veel aantrekkelijker op financieel vlak, wat een doorslaggevend argument is voor Fleet Managers.

En zijn prestaties?

Mazda kondigt 210 pk aan als de motor enkel benzine gebruikt, en 110 pk op waterstof. Maar opgelet, dit zijn Japanse pk's. Omgezet naar Europese normen zijn dat ongeveer 190 tot 200 pk en een kleine 100 op waterstof. 

En bij ons?

Akihiro Kashiwagi bevestigd dat dit project klaar is om de productie ervan op te starten. Het enige probleem is de beschikbaarheid van waterstof en uitgeruste tankstations ... waar wachten we nog op?