Op 30 mei 1967 bracht Mazda de Cosmo Sport op de markt, een sportieve auto die voor het eerst werd uitgerust met een rotatiemotor. Het principe, uitgevonden door de ingenieur Wankel, werd ook door andere merken gebruikt zoals bijvoorbeeld Citroën met het overtuigende M35 prototype en de GS bi-rotor. NSU maakte er ook gebruik van voor de kleine spider met een rotatiemotor achteraan en de prachtige Ro80. Zelf Mercedes heeft er zich aan gewaagd met het uitbundige C111 prototype. Voor Mazda maakt de rotatiemotor gewoon deel uit van hun geschiedenis, zoals bijvoorbeeld voor de 787B die in 1991 won in Le Mans. Ook niet te vergeten is de Mazda RX-7 die zowel op gebied van prestaties als verbruik indrukwekkende cijfers kon voorleggen. In 2003 kwam de RX-8 op de markt, een heel nieuw genre van vierdeurs coupés, uitgerust met een atmosferische Renesis motor die minder vervuild en verbruikt dan de vorige generaties. Mazda blijft actief op de markt van rotatiemotoren en werkt momenteel op een model dat op waterstof werkt dat geen schadelijke stoffen uitstoot. In Japan rijden daar nu al zeven auto’s mee rond, ongetwijfeld een oplossing voor de toekomst…