1. Technologiepakket

Als je op zoek bent naar een coupé van het kaliber van de Mercedes CLE wil je waarschijnlijk niet alleen kunnen genieten van een opwindende rijdynamiek... maar ook van een comfort van topklasse, afhankelijk van je stemming. Het goede nieuws is dat het perfect mogelijk is om van deze spreidstand te genieten met de CLE Coupé. Des te meer als je voor het optionele Technologiepakket kiest (2.360 euro). Dat combineert de efficiënte gestuurde Dynamic Body Control-dempers van Mercedes met de meesturende achteras. Daarmee wordt de wendbaarheid, stabiliteit en het comfort van de CLE Coupé nog een niveau hoger geplaatst, afhankelijk van de situatie. Sport zonder een zere rug!

2. Cockpit gericht naar de bestuurder

Dit is misschien een klein detail, maar het is wel een subtiele toets die veel bestuurders met heimwee naar de gloriejaren van de coupé zullen waarderen. Wat we bedoelen? Het dashboard van de CLE Coupé is lichtjes gericht naar de bestuurder. De structuur die het grote centrale aanraakscherm van 11,9 inch omvat, is namelijk met zes graden gekanteld richting de bestuurdersplaats. Dit versterkt niet alleen de sportieve sfeer aan boord in ware cockpitstijl, maar het zorgt er ook voor dat alle informatie en bedieningen aan de vingertippen van de chauffeur liggen.

3. AI legt je in de watten

Hoewel hij de atletische stijl van een coupé heeft, deelt de CLE zijn geavanceerde infotainmentsysteem met de andere leden van de nieuwe E-Klasse-familie. In dit geval gaat het om de derde generatie van het MBUX-multimediasysteem van Mercedes. Dat maakt de CLE tot een bijzonder geconnecteerde of zelfs 'intelligente' coupé! Hij biedt niet alleen een hypermoderne interactieve ervaring, met de mogelijkheid om verschillende externe applicaties te installeren (zoals Webex, Zoom, Spotify, TikTok, enzovoort), maar je kan ook genieten van geautomatiseerde comfortfuncties.

Deze 'routines' kunnen handmatig worden geconfigureerd volgens de voorkeuren van de bestuurder (met bijvoorbeeld het inschakelen van de zetelverwarming onder een bepaalde buitentemperatuur), maar ook automatisch worden gecreëerd met dank aan kunstmatige intelligentie. De bedoeling is dat de wagen leert uit de gebruiken van de bestuurder en herkent welke comfortfuncties hij herhaaldelijk en onder welke omstandigheden inschakelt, om ze zo automatisch op het juiste moment te kunnen activeren.

4. Praktische coupé

Het is niet dat hij over mooie, ronde vormen beschikt dat de CLE Coupé geen aandacht besteedt aan zijn praktische aspecten. Dankzij zijn lange wielbasis, die het silhouet visueel uitstrekt, wordt er ook meer binnenruimte geschept voor de passagiers op de achterbank (met bijvoorbeeld 86,9 cm beenruimte en tot 91,5 cm hoofdruimte). Ook de koffer krijgt goede punten: hij is niet enkel gemakkelijk toegankelijk dankzij de grote achterklep, maar hij heeft ook een ruim volume van 420 liter. Dat is groot genoeg om drie golftassen mee te nemen, om maar een voorbeeld op te noemen.



Nog een praktisch detail: de CLE Coupé beschikt over een nieuwe EASY-ENTRY-functie die de instap naar de achterzetels vergemakkelijkt. Hiermee ontgrendel je de voorstoelen niet via een moeilijk bereikbare hendel, maar wel via een elegante lus in Nappaleer die perfect binnen handbereik zit bovenaan de rugleuning. Elegant en praktisch!

5. Geëlektrificeerde motoren

Tenslotte zal je onderweg ook de efficiëntie van het elektrische duwtje in de rug waarderen dankzij de milde hybridisering op 48 volt. Die zit op alle motoren die bij lancering worden aangeboden, met 2 liter-viercilindermotoren op benzine of diesel en een 3 liter-zescilinder-in-lijn. Dankzij een nieuwe batterij is het vermogen van de elektromotor toegenomen van 15 kW (20 pk) naar 17 kW (23 pk) ten opzichte van andere modellen. Maar vooral het koppel van deze compacte elektromotor bedraagt al 200 Nm! Dat geeft niet enkel een voelbare 'boost' bij het accelereren, maar maakt het ook mogelijk om meer kleine stukjes af te leggen of uit te bollen met de verbrandingsmotor uitgeschakeld. Nog een voordeel van deze krachtige milde hybridisering op 48 volt is dat het start-stopsysteem bijna onmerkbaar werkt.

Last but not least zal Mercedes binnenkort de elektrificatie van zijn CLE Coupé een tandje hoger schakelen door het model ook te voorzien van plug-inhybride aandrijflijnen, net als in de E-Klasse Berline, Break en All-Terrain. Bovendien is de Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupé op komst, die de sportiefste bestuurders tevreden moet stellen met zijn geëlektrificeerde zescilinder-in-lijn met maar liefst 330 kW (449 pk) en 600 Nm!