2020100713210220c0569094.jpg

De EQS wordt het topmodel van het Duitse merk in het elektrische offensief dat het wil lanceren. Die komt volgend jaar samen met 5 andere modellen op de markt: de EQA, de EQB, de EQE en de SUV-versies van die laatste en van de EQS.

2020100713210220c0569073.jpg

En daar houdt Mercedes het niet bij, want tegen 2025 wil het al 10 elektrische modellen aanbieden en na 2030 moeten dat er meer dan 20 zijn. Tegen dan hoopt het merk uit Stuttgart dat elektrische en plug-inhybride modellen goed zullen zijn voor de helft van de verkoopcijfers.

Deze stortvloed aan nieuwigheden is te danken aan de ontwikkeling van een gemeenschappelijk modulair platform dat door het hele elektrische gamma wordt gedeeld. Dat platform zal echter pas in 2021 wordt geïntroduceerd met de EQS en zal dus nog niet worden gebruikt in de kleine EQA. Die laatste, die een elektrische versie is van de huidige GLA, komt nog voor het eind van het jaar op de markt en de EQB zou in 2021 volgen.

2020100713210320c0569095.jpg

Met de luxueuze EQS wil Mercedes zijn elektrische gamma aanvoeren. Het Duitse merk belooft een recordrijbereik van 700 kilometer voor zijn vlaggenschip. Het design zou zijn geïnspireerd op de gelijknamige conceptcar van eind 2019. Verwacht met andere woorden een meer coupé-achtig koetswerk dan de S-Klasse, die een maand geleden is voorgesteld.

2020100713210320c0569077.jpg

De EQS begint nu aan zijn laatste testfases. Volgens het Duitse merk heeft de EQS “al meer dan twee miljoen testkilometers achter de kiezen in de hitte van Zuid-Afrika, de koude van het noorden van Zweden en alles daartussen”. De productie begint in 2021 voor een marktlancering in datzelfde jaar.