De autosector heeft het niet gemakkelijk. Eerst was er de coronacrisis en daarna tekorten aan chips en andere elektronische componenten, tekorten die nu nog eens versterkt worden door de oorlog in Oekraïne. Productieproblemen en de daarbij horende vertragingen in leveringen stapelen zich op en autobouwers gaan op zoek naar manieren om hun productie te verzekeren of hun gamma zo aan te passen dat er toch gebouwd kan worden.

Enkel nog automaat

Zo schrapt Mini de handgeschakelde versnellingsbak uit zijn gamma. “Om de de maximale productie veilig te stellen en om te kunnen voldoen aan de stijgende klantenvraag, moet ons productaanbod vereenvoudigd worden,” bevestigde een woordvoerder van Mini aan het Britse magazine Autocar. “Deze oplossing is de meest effectieve manier om productiestabiliteit te garanderen, zodat we nieuwe Mini’s kunnen blijven leveren aan onze klanten.”

Of het schrappen van de productie van manuele Mini-modellen permanent is of gewoon tijdelijk, daar lost het merk niets over. De volgende generatie zit eraan te komen bij het merk, dus als nu beslist wordt om geen handgeschakelde modellen te ontwikkelen, zou dat wel eens permanent kunnen zijn. Op zich kiezen steeds meer mensen voor een automaat, ook in het licht van de elektrificatie. Maar het verdwijnen van de handgeschakelde versnellingsbak zou voor de liefhebbers toch een spijtige zaak zijn, vooral bij de meer gepeperde modellen van Mini. Al waren sommige van die Mini-modellen sowieso enkel met automaat verkrijgbaar.