Vorig jaar vroeg Mini aan modeontwerper Paul Smith om zijn zin te doen met een exemplaar van de elektrische Cooper S-E. In plaats van de weelderige materialen en ruitjesmotieven waar Smith voor gekend is, koos hij voor een andere aanpak: hij probeerde de auto zo duurzaam mogelijk te maken.
Zo is het koetswerk (bijna) naakt, op een dun laagje beschermende en doorzichtige lak na. Alle kunststoffen aan de buitenkant zijn gerecycleerd en de schroeven rond de wielkasten zijn niet aan het zicht onttrokken door afdekkapjes. Het Zware panoramadak is vervangen door een dunne plaat in plexiglas.
Kurk en touw
In het interieur zien we hetzelfde: veel gerecycleerde of hernieuwbare materialen. Zo is veel van de decoratie verwijderd, en wat nog overblijft van aankleding bestaat uit kurk. Voor de rest zien we vooral kaal metaal. Het centrale elektronische scherm is vervangen door een smartphonehouder en de deurhendels zijn vervangen door… touwen.
Of de Mini Strip lichter is dan een standaard Cooper S-E laten de Britten niet weten, maar de bedoeling was vooral om het ontwerpen van auto’s te herbekijken en te zien hoe ver je kan gaan wanneer duurzaamheid voorrang krijgt.