Eind vorig jaar werd de nieuwe generatie van de elektrische Kia Soul voor het eerst getoond op het salon van Los Angeles. Op het salon van Genève is de Koreaan aan zijn Europese debuut toe. Net als de Kia e-Niro en Hyundai Kona EV krijgt de Soul EV twee varianten. De instapversie heeft een batterij van 39,2 kWh en elektromotor van 136 pk. Dat is al een evolutie vergeleken met de uitgaande generatie (30 kWh en 110 pk). De tweede variant heeft een batterij van 64 kWh en ziet het vermogen van zijn elektromotor stijgen tot 204 pk.

Rijbereik

Volgens de WLTP-homologatiecyclus haalt de Soul EV een rijbereik van 277 kilometer met zijn kleine batterij en 452 kilometer met de grote. Het gemiddelde verbruik zou 14,5 kWh/100 km bedragen voor de instapversie en 15,7 kWh/100 km voor de zwaarste versie. Net als de e-Niro en Kona EV zal de Soul EV ook compatibel zijn met CCS-snelladen, dat onder meer door het Ionity-netwerk wordt aangeboden dat nu in Europa wordt ontrold. Kia zegt dat je daardoor op 42 minuten tijd de batterij van 20 naar 80 procent kunt opladen.