Terwijl velen denken dat de Ranger Rover Sport al sinds jaar en dag deel uitmaakt van de catalogus van de Britse autobouwer Land Rover, werd de eerste generatie pas 17 jaar geleden gelanceerd. In 2005 werd hij voor het eerst gebouwd op het onderstel van de Discovery van toen. De tweede generatie werd hoger gepositioneerd, met de Range Rover als technische basis. De in 2013 op het autosalon van New York door Daniel Craig gelanceerde luxueuze SUV maakt zich nu op om de fakkel door te geven aan een derde generatie die ook afgeleid is van de Range Rover

Kracht en wendbaarheid 

Niet geheel onverwacht hebben de Britse ontwerpers opnieuw gekozen voor een gespierde look met strakke oppervlakken, wat kracht en wendbaarheid moet uitstralen. Ondanks een stevige stilistische evolutie blijft het profiel van de auto onmiddellijk herkenbaar. Korte overhangen, een charismatische voorkant en sterk hellende voor- en achterruiten dragen allemaal bij tot een imposante aanwezigheid op de weg, die de indruk wekt dat deze Range altijd klaar is om toe te slaan. Het geheel wordt geaccentueerd door een heel verfijnde lichtsignatuur, die moet doet denken aan de dichtgeknepen ogen van een wild beest dat zijn prooi besluipt... 


Volledig elektrisch in 2024 

Hoewel de Range Rover Sport in 2024 een 100% elektrische motor krijgt, zal hij vanaf het begin kunnen worden uitgerust met twee een keuze uit twee hybridemotoren of een krachtige supercharged V8 benzine. Klanten zullen kunnen kiezen voor een 6-cilinder benzine, gekoppeld aan een elektromotor, die samen 440 pk (P440e) of 510 pk (P510e) ontwikkelt, of zelfs voor een ‘ouderwetse’ Twin Turbo V8, zonder enige vorm van hybridisatie, die niet minder dan 530 pk levert (P530)!

Qua prestaties zorgt dit voor een sprint van 0 naar 100 km/u van respectievelijk 5,4, 5,8 en 4,5 seconden. Er zullen ook bescheidener versies zijn met zes-in-lijn dieselmotoren met 250, 300 en 350 pk. Tenslotte bieden beide hybrides een volledig elektrische actieradius van maximaal 113 km. 

Een resoluut high-tech 4x4

De nieuwe Range Rover Sport heeft een uitgesproken focus op connectiviteit, dankzij een hypermoderne technologische basis. Daartoe behoren een 13,1 inch infotainmentscherm op het dashboard en een 13,7 inch scherm achter het stuur, een luchtzuiveringssysteem om geuren, bacteriën, virussen en allergenen in het interieur te verminderen, een keuze uit een aantal audiosystemen waaronder een systeem van Meridian met 1.430 watt en 29 luidsprekers, en noise cancelling in het interieur van de auto. Natuurlijk biedt hij ook integratie van Amazon Alexa, Android Auto en Apple CarPlay.

Zorgen voor Moeder Natuur

De Range Rover Sport is zowel volumineus als krachtig. Hij is dus geen toonbeeld van zuinigheid. Om pil wat te vergulden, is hij uitgerust met duurzame materialen, zoals Ultrafabrics, dat het traditionele leer vervangt. Wie veeleisender is, kan echter altijd kiezen voor zacht Windsor of semi-aniline leer. 

Comfort en veelzijdigheid

Het model belooft een uitzonderlijk comfort, vooral dankzij door de luchtvaart geïnspireerde zetels en een dynamische pneumatische ophanging die instelbare luchtveren introduceert in combinatie met actieve dempers met dubbele kleppen voor een optimale combinatie tussen dynamiek en comfort. In ware Range Rover-stijl is het model uiteraard ook uitgerust met het gelauwerde en gepatenteerde Terrain Response-systeem, dat een reeks instellingen toepast die het best passen bij het terrein waarover gereden wordt. Er is ook een terrein-vriendelijke cruise control die de bestuurder zelfs in verraderlijke omstandigheden helpt navigeren door gelijkmatig vooruit te blijven rijden terwijl er rekening wordt gehouden met de aard van het terrein.

De Range Rover Sport wordt standaard geleverd met een achttraps automaat en intelligente vierwielaandrijving. Hij kan bij Jaguar Land Rover dealers besteld worden aan een prijs vanaf € 95.000.


?