Nikola Motors haalt zijn naam bij de Kroatische uitvinder Nikola… Tesla. De Amerikaanse constructeur streeft net zoals de autobouwer Tesla naar een uitstootvrije toekomst, maar kiest een andere weg: in plaats van berlines en SUV’s werkt het aan vrachtwagens, en in plaats van de elektromotoren te voeden met batterijen kiest het voor brandstofcellen op waterstof.
Alleen is het merk nu wel in het vaarwater van het merk van Musk gekomen door een paar maand na de Cybertruck zelf een pick-up te onthullen: de Badger (Engels voor honingdas). Die oogt weliswaar een pack conventioneler dan het hoekige… ding van Tesla, maar hij zet net zo sterk in op forse prestaties: hij sprint van 0 naar 96 km/u (60 mijl per uur) in 2,9 seconden dankzij een piekvermogen van 906 pk. Het continu vermogen is meer bescheiden (455 pk), maar hij heeft wel steeds 1.330 Nm aan koppel ter beschikking.
Net zoals de vrachtwagens van Nikola heeft de Badger een brandstofcel aan boord. Die zet waterstof om in elektriciteit om de elektromotoren te voeden. Maar hij heeft ook een grote batterij – waarvan het formaat niet wordt verklapt. Zowel op waterstof als op de batterijen geraakt de pick-up ongeveer 480 kilometer ver, waardoor het totale rijbereik dus rond de 950 kilometer ligt.
Als je naar de specificaties kijkt, wordt snel duidelijk waarom de auto ook een batterij heeft: de brandstofcel heeft een piekvermogen van 120 kW (163 pk) en zal dus niet voldoende kracht kunnen geven om de elektromotoren hun volle potentieel te laten blootgeven.