De designers van Nissan hebben alles uit de kast gehaald voor de Japan Mobility Show 2023, de nieuwe naam van de Tokyo Motor Show. In totaal heeft het Japanse merk drie verschillende volledig elektrische conceptcars voorgesteld, waaronder ook de Hyper Urban. Deze modellen zijn niet per se bedoeld als opwarmertje voor toekomstige productiemodellen, maar tonen eerder de visie van het merk op de ervaringen die je zou kunnen beleven met een elektrische wagen in de toekomst. Elke auto heeft dan ook zijn eigen personage dat een bepaalde persoonlijkheid moet voorstellen.

Masa de avonturier

En volgens Nissan maakt op avontuur gaan duidelijk ook nog deel uit van onze toekomstige mobiliteit, zo bewijst de Hyper Adventure. Het is het voertuig naar keuze van het personage ‘Masa’, een extreme atleet die met zijn gezin in een bergachtig gebied woont en streeft naar zelfvoorziening. De Hyper Adventure moet hem niet enkel bijstaan in moeilijk terrein, maar moet ook al zijn uitrusting kunnen dragen voor zijn extreme sportvideo’s.

Echte conceptcar

Meer concreet betekent dit dat de Hyper Adventure een sportieve SUV is met e-4ORCE-vierwielaandrijving om ook in moeilijk terrein uit de voeten te kunnen. Het koetswerk heeft een grote bodemvrijheid en ziet er stoer uit dankzij de grote spoiler en de vleugeldeuren om toegang te krijgen tot het interieur. Dat ziet er zo mogelijk nog futuristischer uit, met veel lege ruimte en grote glaspartijen voor een goede zichtbaarheid. Er is ook plek aan boord voor tenten, ski’s of zelfs een kajak.

Vehicle-to-everything

De Hyper Adventure is ook voorzien van enkele slimme functies om het leven aan boord aangenamer te maken. Zo is de achterbank 180 graden draaibaar, om comfortabel in de koffer te kunnen zitten met het zicht naar buiten. Daarnaast is zijn “grote batterij” ook inzetbaar als stroombron voor tal van externe toestellen of functies, wat Nissan ‘vehicle-to-everything’ noemt. Je kan de Hyper Adventure dus gebruiken als powerbank voor je uitrusting, als stroombron voor andere elektrische voertuigen of als bufferbatterij voor je huis (V2H) of voor het elektriciteitsnetwerk (V2G). 

Zoals gezegd zijn de kansen op een productieversie nihil, maar misschien komen we enkele van deze functies wel tegen op een toekomstig elektrisch model van Nissan...