Solid state batterijen worden beschouwd als een beloftevolle technologie voor elektrische auto’s. Omdat ze geen gebruik maken van vloeibare elektrolyten, bieden ze immers heel wat voordelen: ze hebben een hogere energiedensiteit, laden sneller op, zijn potentieel veiliger en kunnen gemaakt worden met minder materialen. Maar natuurlijk zijn er ook kritische stemmen rond het onderwerp en staat de technologie nog niet helemaal op punt voor batterijen die gebruikt kunnen worden in auto’s.

Een eerste stap

Nissan kondigde eind vorig jaar 4 elektrische conceptmodellen aan met de belofte dat het tegen 2028 solid state batterijen zou gebruiken in heel wat voertuigsegmenten. Het project voor de ontwikkeling van prototypes van die batterijen dat het Nissan Research Center in de Japanse Kanagawa prefectuur nu start, moet ervoor zorgen dat het merk die belofte kan waarmaken. Het doet onderzoek naar materialen en productieprocessen die vanaf 2024 in de praktijk gebracht kunnen worden bij de start van de pilootproductie in de fabriek in Yokohama. Ook andere autogroepen zijn bezig met de ontwikkeling, soms zelfs voor gebruik in stadsbussen...


Nissan gelooft dat het de kost van zijn solid state batterijen in 2028 kan beperken tot $ 75 per kWh en daarna zelfs tot $ 65 per kWh, waardoor elektrische auto’s volgens het merk een gelijkaardig kostenplaatje zullen hebben als benzinemodellen. Als ze dan ook nog eens sneller opladen, worden elektrische auto’s voor veel mensen haalbaarder dan vandaag.