Met een lengte van 4,11 meter en een hoogte van 1,56 meter is deze nieuwe T-Cross welgeteld 5,4 centimeter langer en 11,2 centimeter hoger dan de technisch nauw verwante Polo. Toch blijft de T-Cross compact: hij is 12 centimeter korter dan de grotere T-Roc, maar belooft plaats voor vijf passagiers.

Moduleerbaar

De bagageruimte schommelt dankzij een verschuifbare achterbank (over een lengte van 14 centimeter) tussen 385 en 455 liter, en met de achterbank neergeklapt bedraagt de laadruimte 1.281 liter. Optioneel kan de rugleuning van de passagierszetel vooraan ook neergeklapt worden om grote voorwerpen te vervoeren.

Verlichte strook

Visueel gebruikt de T-Cross de intussen vertrouwde Volkswagen-stijlkenmerken, met een breed radiatorrooster en accenten die we van de T-Roc kennen. Achteraan zijn led-lichten standaard, en worden ze verbonden door een zwarte, verlichte strook. Standaard staat de compacte SUV op 16-duimsvelgen, met 18 duim als maximum. Binnenin oogt het dashboard vertrouwd voor wie de Volkswagen Polo al kent. De wat strenge uitstraling kan opgevrolijkt worden met contrasterende kleuren en bekledingen, en net als in de Polo kan je kiezen voor een digitaal instrumentenpaneel, het Active Info Display.

Gadgets

Standaard voorziet Volkswagen op de T-Cross heel wat veiligheidsvoorzieningen: we noteren een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookhulp, en dodehoekwaarschuwing. Optioneel is er parkeerhulp, een vermoeidheidswaarschuwing en adaptieve snelheidsregelaar. Standaard is het infotainmentscherm 6,5 duim groot, maar wie voor het hele pakket met Active Info Display gaat, krijgt een 8 duim groot touchscreen, tot vier USB-poorten, een inductielader voor smartphones, en kan nog kiezen voor een Beats-audiosysteem van 300 watt.

Motoren

Het benzineaanbod in deze nieuwe Volkswagen T-Cross wordt gevormd door twee driecilinders en een viercilinder. De driecilinders zijn de 1.0 TSI met 95 en 115 pk. De eerste is gekoppeld aan een manuele vijfbak, de tweede laat je kiezen tussen een manuele zesbak en een DGS-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De topversie is de intussen vertrouwde 1.5 TSI, een 150 pk sterke viercilinder, die alleen combineerbaar is met de DSG7-versnellingsbak. Volkswagen voorziet toch nog een dieselmotor, maar houdt de keuze beperkt tot één: de 1.6 TDI, een viercilinder met 95 pk, gekoppeld aan een manuele vijfbak of DSG7.

Prijzen

Volkswagen houdt het voorlopig bij een vanafprijs voor de Duitse markt, die een ruwe indicatie geeft van wat de prijs bij ons zal worden: € 17.975 voor de basisversie met 1.0 TSI van 95 pk. Die is standaard degelijk uitgerust, met verstelbare achterbank, elektrische ruiten, dodehoekwaarschuwing en rijstrookhulp. De versie Life voegt parkeersensoren en airco toe, terwijl de versie Style de T-Cross chiquer aankleedt. Een sportieve aankleding is er in de vorm van een R-Line-pakket.