Nadat het zich vooral toelegde op hybride en waterstofmodellen, gaat ook Toyota nu overstag en legt het zich toe op de markt van de batterij-elektrische mobiliteit. Nadat het op het meest recente Salon van Shanghai het gelijknamige conceptmodel onthulde, wordt de bZ4X SUV nu in zijn definitieve vorm getoond. Esthetisch gezien sluit het productiemodel op het eerste gezicht nauw aan bij de concept car die we begin dit jaar konden ontdekken.
e-TNGA
Dit model, het eerste van de nieuwe elektrische bZ-familie (kort voor “beyond Zero”) van de Japanse gigant, staat op het nieuwe en specifiek voor de elektrische aangedreven modellen van Toyota ontwikkelde e-TNGA platform. Het biedt een lange wielbasis (in dit geval bijvoorbeeld 16 cm langer dan die van een RAV4), en een batterijmodule die rechtstreeks in de bodem ingebouwd is.
71,4 kWh
Toyota kondigt aan dat de bZ4X beschikt over een lithium-ion batterij van 71,4 kWh. Die zou de Japanse SUV een WLTP-rijbereik moeten bezorgen van “meer dan 450 km”, al is het nog wachten op de officiële homologatie.
De watergekoelde batterij kan snelladen met een vermogen tot 150 kW. Daarmee kan hij tot 80% van zijn capaciteit ‘bijtanken’ in 30 minuten. Voor wisselstroomladen spreekt Toyota over een geïntegreerde driefasige lader die tot 11 kW kan laden, vanaf “het derde trimester van 2022”.
Twee- of vierwielaangedreven
In tegenstelling tot bepaalde elektrische concurrenten, zoals de Volkswagen ID.4, is de tweewielaangedreven bZ4X voorwielaangedreven. Zijn elektromotor, die dus de voorwielen aandrijft, levert 150 kW (204 pk) en een koppel van 265 Nm. Daarmee sprint de bZ4X van 0 naar 100 km/u in 8,4 s en haalt hij een topsnelheid van 160 km/u.
Toyota ontwikkelde ook een vierwielaangedreven variant in samenwerking met Subaru. Dat merk stelt binnenkort trouwens zijn eigen interpretatie van de bZ4X voor onder de naam Solterra.
Als 4X4 krijgt de bZ4X twee elektromotoren van 80 kW die elk één as aandrijven. Samen leveren ze een gecombineerd vermogen van 217,5 pk en een koppel van 336 Nm. Hier daalt de traditionele sprinttijd naar 7,7 s.
One Motion Grip
In eerste instantie krijgt de bZ4X een conventioneel stuurwiel. Het zal echter mogelijk worden om te kiezen voor een ‘futuristisch’ stuur als op de concept car, door middel van de nieuwe by-wire stuurinrichting (dus zonder directe mechanische verbinding met de wielen) die Toyota zal aanbieden. Deze functie, die One Motion Grip gedoopt wordt, maakt het mogelijk om van het ene naar het andere uiterste te draaien zonder de handen van het stuur te nemen, met een totale stuurhoek van amper 150°. Toyota laat echter weten dat deze functie “op een later tijdstip” verkrijgbaar zal zijn in Europa.
1.800 km “gratis”
Tenslotte vermelden we nog de aanwezigheid van zonnepanelen op het dak van de Japanse elektrische SUV. Volgens Toyota maken die het mogelijk om jaarlijks het equivalent van 1.800 km rijden aan elektriciteit te recupereren.
De Europese première van de bZ4X is voorzien voor 2 december. Tegen dan zullen we meer weten over de commercialisering hier bij ons.