Net zoals aan het stuur van de recente C4 kom je in de nieuwe C5 X niet onopgemerkt voorbij. De nieuwkomer heeft namelijk een heel bijzonder uiterlijk: hij is hoger dan een break maar niet zo hoog als een SUV. Om deze C5 X te creëren putte Citroën inspiratie bij de conceptcar XCperience uit 2016, waarvan we effectief veel trekken terugzien, maar dan gemengd met de stijl van een SUV.
Stortvloed aan technologie
De C4 en C5 X lijken niet alleen aan de buitenkant sterk op elkaar, maar ook in het interieur. Het dashboard is zeer gelijkaardig, met onder meer twee schermen waarvan het kleinere achter het stuur staat en het veel grotere in het midden een diameter heeft van 12 duim. Dat laatste omvat een nieuw infotainmentsysteem gebaseerd op dat van de Peugeot 308. Het hoofdstuk Technologie kunnen we afronden met de vermelding dat de C5 X een semizelfstandige rijhulp van niveau 2 heeft.
Comfort
Aangezien Citroën al zijn knowhow heeft aangedragen mogen we uiteraard veel comfort verwachten. Vooral dan voor de passagiers achterin, die veel beenruimte genieten dankzij een wielbasis van 2,8 meter. Ook in de koffer is er veel plaats. Met de achterbank op haar normale plaats slikt die 545 liter, en door ze neer te klappen groeit de laadruimte tot 1.640 liter met een vlakke laadvloer.
Geen diesel?
Hoeveel gaat hij kosten en welke motoren zitten erin? Die informatie is vandaag nog niet gekend. Het merk zou die zaken echter binnenkort moeten communiceren. Citroën laat al wel weten dat de C5 X zal worden uitgerust met de gekende plug-inhybride aandrijflijn van 225 pk met een elektrisch rijbereik van 50 kilometer. De C5 X zal daarnaast ook met (een) benzinemotor(en) verkrijgbaar zijn en komt eind 2021 op de markt.