Echt grote verrassingen zien we niet in het design: de nieuwe A6 kiest voor scherpere lijnen, een breder singleframe-radiatorrooster en achteruitkijkspiegels die naar de portieren zijn verhuisd. Vooraan zien we matrix-ledkoplampen, achteraan lichtblokken met uitgebreide led-signatuur.

Geconnecteerd

In het interieur domineren twee grote schermen de middenconsole, net als in de eerder voorgestelde A8 en A7. Zij bedienen het infotainmentsysteem en de comfortfuncties. Het MMI Touch Response-systeem is grotendeels personaliseerbaar, uiterst geconnecteerd en bedienbaar met aanraakbewegingen of met je stem. De navigatie is trouwens zelflerend: afhankelijk van je routevoorkeuren past hij zijn suggesties aan.

Groter dan de concurrentie

Exacte details over de afmetingen geeft Audi trouwens nog niet vrij, maar de achtste generatie van de Audi A6 is uiteraard groter dan zijn voorganger. Voor de passagiers achteraan is er goed nieuws: de Duitsers beloven meer beenruimte dan in de BMW 5-Reeks en de Mercedes E-Klasse. Veelbelovend…

Hybride?

Digitalisering is een zaak, hybridisatie een andere. Audi vertelt ons dat alle motoren voorzien zijn van een mild hybrid-systeem, een combinatie van een 48 volt-batterij en een alternator-starter. Daardoor krijgen de motoren een soort coasting-functie, waarbij ze tussen bepaalde snelheden worden uitgeschakeld als ze niet worden aangesproken. Voor de A6 levert dat een brandstofbesparing van zo’n 0,7 l/100 km op.

Over de motoren gesproken: lanceren doet hij net als de A7 en A8 met twee motoren: de 50 TDI en 55 TFSI. Die eerste is een drie liter grote dieselmotor, die 286 pk en 620 Nm produceert. Hij accelereert naar 100 km/u in een vijftal seconden en is elektronisch begrensd op 250 km/u. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 5,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 142 g/km.

De andere motor is eveneens drie liter groot, maar een turbobenzine die goed is voor 340 pk en 500 Nm. Daardoor sprint hij eveneens naar 100 km/u in 5,1 seconden, en ook hij is begrensd op 250 km/u. Zijn gemiddeld verbruik ligt op 6,7 l/100 km, zijn CO2-uitstoot op 151 g/km.

Vierwielsturing

Qua rijgedrag hebben de Audi-ingenieurs zich gebogen over de stuurinrichting en de ophanging, en kan de A6 zelfs worden voorzien van vierwielsturing, voor meer dynamiek bij lage snelheden en meer stabiliteit bij hoge. Over de rijhulp lossen de Duitsers nog niet veel, maar wel zou hij net als de A8 en A7 zelfstandig kunnen parkeren in parkeerplaatsen en garages met behulp van je smartphone.

De nieuwe generatie van de Audi A6 wordt op onze markt gelanceerd in juni. De basisprijs voor de TDI bedraagt € 61.900.