In een interview met onze Duitse conculega’s van Automobilwoche heeft de CEO van Volkswagen Thomas Schäfer aangekondigd dat de volgende generatie van de benchmark in de compacte middenklasse enkel als elektrisch model zal worden geproduceerd. De huidige Golf 8 krijgt nog een facelift, die volgens het merk vrij ingrijpend zal zijn. Nadien zal generatie nummer 9 zijn verbrandingsmotor naar de eeuwige jachtvelden verwijzen.

ID. Golf én ID.3, maar niet voor 2028

De Duitse hatchback zal dus veranderen van aandrijftechnologie, maar de visuele identiteit van het model zou wel overeind moeten blijven. Hij zou dus meer op een ID.2 dan op een ID.3 moeten lijken, zodat beide modellen nog naast elkaar in het gamma van de constructeur kunnen bestaan. Schäfer gaf ook aan dat deze ‘ID.Golf’ op het nieuwe SSP-platform zal staan, en dus niet op het huidige MEB-platform. Die nieuwe architectuur zal echter pas in 2028 op de markt verschijnen.

T-Roc, Tiguan en nog nieuwe modellen?

De Duitse CEO kondigde eveneens aan dat “de T-Roc de laatste nieuwe verbrandingsmotor in het Europese gamma zal krijgen”. Met andere woorden: de Tiguan zal hetzelfde elektrische pad bewandelen als zijn kleine hatchbackbroertje. Schäfer zei echter ook dat “als de wereld zich tegen 2026 of 2027 totaal anders ontwikkelt dan verwacht, kunnen we opnieuw een volledig nieuw model lanceren. Maar ik verwacht niet dat dit zal gebeuren.” Het lijkt er dus op dat VW nog een noodoplossing achter de hand heeft, voor het geval dat...