Dit is de nieuwste in het gamma van het merk met de drietand: de Maserati Grecale! Zijn naam deelt hij met een mediterraanse wind, en hij moet een nieuwe wind doen waaien bij het Italiaanse merk. Hij moet immers de verkoop van de autobouwer opkrikken en de eerste elektrische SUV van Maserati worden! Net als de Porsche Macan, zijn rechtstreekse concurrent.
Sobere look
Met zijn lengte van 4,846 meter flirt hij met de grenzen van zijn segment. Hoewel zijn look niet revolutionair, is zijn uiterlijk toch elegant. Aan de achterkant herinneren de boemerangvormig lichten volgens Maserati aan de 3200 GT. Maar ons doet hij eerder denken aan een mini-Levante. De wielbasis is 2,9 m lang! Dit moet plaats maken voor de batterij van de elektrische versie, maar ook de interieurruimte.
Welkom in de toekomst!
Terwijl het koetswerk niet revolutionair is, maakt het interieur een ongelooflijke technologische sprong vooruit. Alles is nieuw! Behalve misschien de klok op het dashboard, maar zelfs die is digitaal geworden. Er zijn niet één, niet twee, maar drie schermen! De klok niet meegerekend... De tellers zijn digitaal, het centrale scherm is 12,3 duim groot en daaronder zit een derde scherm van 8,8 duim dat o.a. de airconditioning regelt.
Bewoond door Nettuno
Bij de lancering zal de Grecale verkrijgbaar zijn in drie uitrustingsniveaus: GT, Modena en Trofeo. De eerste twee krijgen de viercilinder hybride van de Levante en de Ghibli. Hij ontwikkelt 300 pk in de GT en 330 pk in de Modena. Daarmee sprint hij naar 100 km/u in respectievelijk 5.6 en 5.3 seconden. De Trofeo-versie krijgt een afgeleide van de Nettuno 3.0 V6 uit de MC20! Deze motor levert 530 pk en 620 Nm koppel. Daarmee kan de Grecale in 3,8 seconden de 100 km/u bereiken en is hij tot 285 km/u snel! Genoeg om zelfs de Macan GTS naar de kroon te steken...
En dat is nog niet alles!
Binnen een jaar zal de Grecale ook als 100% elektrische versie verkrijgbaar zijn, Folgore genaamd! Hij moet worden voorzien van een immense 105 kWh batterij en een 400V architectuur bieden. Vandaar de grote wielbasis... Meer informatie over de elektro-versie volgt binnenkort, net als de prijzen van de hele reeks.