Visueel is er geen verwarring mogelijk tussen de A 35 en A 45: de nieuwe telg krijgt het AMG-radiatorrooster met verticale lamellen van de grotere AMG-modellen, en een op zijn zachtst gezegd uit de kluiten gewassen spoilerkit. Achteraan krijgen de A 45 S en CLA 45 S grotere uitlaatpijpen.
Het koetswerk werd op enkele plaatsen verstevigd voor meer controle en stuurprecisie, en het chassis werd uiteraard ook stevig onder handen genomen. De AMG-ingenieurs monteerden een volledig nieuwe ophanging (optioneel adaptief), 18-duimsvelgen en stevige remmen. De velgen en remschijven zijn een maatje groter in de S-versies.
De A 45 en CLA 45 zijn standaard voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving, die het vermogen niet alleen verdeelt tussen de voor- en achterwielen, maar via een differentieel met meerplatenkoppeling ook tussen het linker- en rechterachterwiel. De A 45 S en CLA 45 S krijgen er nog een Drift-modus bij, die in een optioneel AMG Dynamic Plus-pakket zit op de basismodellen.
Die basismodellen, de A 45 en CLA 45, hoeven qua prestaties amper onder te doen voor de S-modellen: zij halen 387 pk en 480 Nm uit hun 2.0 viercilinder turbobenzine, waardoor ze respectievelijk in 4,0 en 4,1 seconden naar 100 km/u sprinten. Hun topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 270 km/u.
Dat is standaard de topsnelheid van de A 45 S en CLA 45 S, die 421 pk en 500 Nm uit hun 2.0 viercilinder puren. Daardoor sprinten ze naar 100 km/u in respectievelijk 3,9 en 4,0 seconden. Alle motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten.