Met een lengte van 4,63 meter is deze nieuwe GLB een flink stuk langer dan de 4,42 meter lange B-Klasse waar hij zijn modulaire platform mee deelt. Meer zelfs: de GLB komt qua lengte in de buurt van de 4,66 meter lange GLC, die recent een facelift kreeg. De wielbasis van deze nieuwe GLB is met 2.829 millimeter maximaal gericht op binnenruimte.
Moduleerbaar
Dat levert niet alleen een kofferruimte op van 560 liter tot 1.755 liter, maar ook een verstelbare rugleuning voor de achterbank, die optioneel over een lengte van 14 centimeter kan worden verschoven. Meer nog: in de optielijst staan twee zetels voor een derde zitrij, die weliswaar alleen voor kinderen of als noodzitjes bedoeld zijn.
Design
Verder kiest deze Mercedes GLB voor het design dat we op basis van het conceptmodel verwacht hadden: een hoekig, robuust design met korte overhangen, en een opvallende knik in de gordellijn ter hoogte van de achterportieren. Binnenin volgt de GLB het design van de A-Klasse, CLA en B-Klasse, met een digitaal instrumentenpaneel dat naadloos overvloeit in het MBUX-infotainmentscherm, dat je met je stem kunt bedienen.
Motoren
Onder de motorkap kiest Mercedes voor twee benzine- en twee dieselmotoren: de GLB 200 en GLB 250 aan benzinekant, respectievelijk een 1.3 van 163 pk en een 2.0 van 224 pk. De eerste gebruikt een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, de tweede doet het met acht verzetten. Aan dieselkant zijn er de GLB 200d en GLB 220d. Beide motoren gebruiken een 2.0, met 150 en 190 pk. De GLB 200d is optioneel beschikbaar met 4Matic-vierwielaandrijving, de GLB 220d krijgt die standaard. Beide dieselmotoren zijn gekoppeld aan Mercedes’ 8G-DCT-versnellingsbak.
De nieuwe Mercedes GLB wordt eind dit jaar in de showroom verwacht.