De Astra was ooit de vervanger van de Kadett en is voor Opel nu al 30 jaar lang een echt commercieel trekpaard. Voor zijn zesde generatie wordt de middelgrote berline van Opel volledig vernieuwd. Deze nieuwe uitgave laat het General Motors-tijdperk definitief achter zich. De nieuwe Astra, die deze keer onder toezicht van Stellantis is ontwikkeld, profileert zich als een Opel-afgeleide van de nieuwe Peugeot 308.
Uiterlijk verschilt de Astra echter duidelijk van zijn Franse neef door zich de nieuwe stijlcodes van Opel aan te meten, waaronder het gekende Vizor-radiatorrooster. In vergelijking met zijn voorganger krijgt de nieuwe Astra ook meer hoekige en sportieve lijnen.
Het formaat blijft echter behoorlijk vergelijkbaar: met zijn lengte van 4,37 meter is de nieuwe Astra namelijk maar 0,4 centimeter langer dan zijn voorganger. De wielbasis groeit een beetje meer (+ 1,3 centimeter). De koffer belooft 422 liter aan inhoud.
Aan boord vinden we het andere recente kenmerk van Opel: het Pure Panel. Dat bestaat hier uit twee grote schermen van 10 duim. De evolutie in vergelijking met de vorige Astra, waar het dashboard veel klassieker was en bezaaid met fysieke knoppen, is onmiskenbaar.
De nieuwe Astra onderscheidt zich verder van zijn voorganger door zijn talrijke spitstechnologische uitrustingselementen, waaronder de semizelfstandige rijhulp Intelli-Drive, een head-updisplay, een 360-gradencamera Intelli-Vision en de verder verbeterde matrixverlichting Intelli-Lux LED Pixel Light (met nu 84 leds per lamp).
Andere grote première voor de Astra: geëlektrificeerde motoren. Net zoals zijn neef met leeuwenlogo biedt de Opel twee plug-inhybride varianten, met 180 of 225 pk. Er zijn ook nog benzines en diesels, maar de vermogensvork is nu veel beperkter (110 tot 130 pk).
Opel opent deze herfst de orderboekjes voor de nieuwe Astra en de eerste klantenleveringen vinden begin volgend jaar plaats.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: