De Tsjechen beloofden eerder al dat de Scala zijn inspiratie zou halen bij de Vision RS die we op het salon van Parijs zagen. De nieuwkomer past met zijn 4,36 meter tussen de kleine Fabia en de populaire Octavia (4,67 meter). Daarmee vervangt hij tegelijk de bij ons weinig populaire Rapid Spaceback (4,30 meter) en Rapid (4,45 meter). Technisch is deze nieuwe Scala de eerste Skoda die het MQB A0-platform gebruikt van de Volkswagen-groep. VW zelf, Audi en Seat doen er ook al een beroep op.
Referentie
De 2,65 meter lange wielbasis is genereus, waardoor de Scala comfortabel plaats biedt achteraan. Volgens Skoda komt het plaatsaanbod zelfs in de buurt van dat van de Octavia. Met 467 liter aan kofferruimte mikt Skoda op de referenties in het segment.
Connectiviteit
De Scala krijgt een moderner dashboard dan de Rapid. Een digitaal instrumentenpaneel van 10 duim vervangt de klassieke tellers. Op het dashboard zorgt een 9,2 duim groot tabletvormig touchscreen voor de verbinding met de Skoda Connect-onlinediensten.
Motoraanbod
Het benzineaanbod begint bij de 1.0 driecilinder en 1.5 viercilinder uit de Volkswagen-groep. De 1.0 TSI is 95 en 115 pk sterk, de 1.5 TSI heeft 150 pk. Een versie op CNG, de 1.0 G-TEC komt later in 2019 en zal beschikken over 90 pk. De Fabia heeft geen diesels meer, maar de Scala doet nog wel een beroep op een TDI: de 1.6 TDI van 115 pk. De motor krijgt een SCR-filter met AdBlue om aan de Euro 6d-TEMP-normen te beantwoorden.
Volledige uitrusting
Het wegcontact wordt verzorgd met een gestuurde ophanging. Maar ook veiligheid is belangrijk voor deze Scala: negen airbags, automatische noodremhulp, rijstrookhulp en led-koplampen zijn standaard. Een adaptieve cruise control en dodehoekwaarschuwing staan op de optielijst.
Skoda geeft ten slotte mee dat het commerciële debuut van de Scala gepland is voor “de eerste helft van 2019”.