2021040607572120210405-gr86-ext-01.jpg

Het duo Subaru BRZ/Toyota GT86 maakt zich op voor een tweede hoofdstuk van zijn geschiedenis. Voor dit nieuw opus is de coupé van Toyota wel van naam veranderd naar GR 86 om beter aan te sluiten bij de rest van de sportieve modellen met het ondertussen opgerichte “Gazoo Racing”-logo. De GR 86 komt het gamma van sportieve Toyota’s versterken naast de GR Yaris en GR Supra, en dat ook in Europa.

In tegenstelling tot Subaru, dat (voorlopig?) niet meer van plan is om zijn nieuwe BRZ nog bij ons aan te bieden (net zoals Nissan met zijn nieuwe Z coupé, trouwens), belooft Toyota dat de GR 86 wel in Europa op de markt komt. Toyota kan namelijk terugvallen op een vrij lage gemiddelde CO2-uitstoot. Het merk dat zo sterk inzet op hybridisering kan zich veroorloven om dit soort model op het Oude Continent aan te bieden.

20210406075621toyotagr86.jpg

Atmosferische 2.4-boxer

Onder de motorkap staat de oude 2.0-boxermotor zijn plaats af aan een nieuwe atmosferische viercilinder. Zijn cilinders liggen nog steeds plat tegenover elkaar, maar deze keer komen ze aan een inhoud van 2,4 liter. Toyota verklapt nog niets over vermogen of koppel en zegt dat de technische kenmerken van de Europese versies nog “in afwachting van homologatie” zijn. Ze zullen worden meegedeeld wanneer de marktintroductie nadert. Als we ons echter baseren op de cijfers die Subaru heeft onthuld bij de voorstelling van zijn coupé BRZ, dan zou het vermogen naar de 230 pk moeten gaan.

20210406075722toyotagr86.jpg

1,28 meter hoog

Voor de rest kiest de coupé GR 86 dezelfde recepten als zijn voorganger: een relatief laag gewicht (1.270 kilo leeg), een beperkte hoogte (1,28 meter), een zeer laag zwaartepunt, achterwielaandrijving en bescheiden banden (215/40 R18).

Toyota belooft verder 50 procent meer torsiestijfheid, wat de levendigheid nog zou moeten vergroten.

20210406075622toyotagr86.jpg