20201104152951volkswagengolfr(1).jpg

Na de sportieve voorwielaangedreven drieling GTI/GTD/GTE en de GTI Clubsport vervolledigt Volkswagen nu zijn familie van sportieve Golf-versie met de vierwielaangedreven Golf R. Onder de motorkap is geen groot nieuws te rapen: daar ligt gekende 2.0 TSI-viercilinder. Hier is hij wel opgevoerd tot 320 pk en 420 Nm.

20201104152952volkswagengolfr(4).jpg

4,7 seconden

Daarmee sprint de krachtigste productie-Golf ooit naar 100 km/u in slechts 4,7 seconden en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met het optionele R Performance-pack wordt dat zelfs 270 km/u. Bij ons is de Golf R enkel verkrijgbaar met een gerobotiseerde DSG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, maar in de VS en Canada is hij er ook met een manuele zesbak.

20201104152951volkswagengolfr(2).jpg

Drift

Het grootste nieuws van deze Golf R zit hem in de vierwielaandrijving. Die kiest hier voor een nieuwe generatie van het 4Motion met een vectoriële koppelverdeling. Net zoals in de Ford Focus RS zal dus tot 100 procent van het koppel naar de achteras kunnen worden gestuurd en zelfs naar één wiel. Op die manier neemt de levendigheid bij een sportieve rijstijl toe en krijgt de ‘ernstige’ Golf voor het eerst een driftmodus om af en toe de show mee te stelen.

20201104152951volkswagengolfr(3).jpg

Special

Ander nieuws is de specifieke rijmodus “Special”, die bij het R Performance-pack hoort. Die schakelt automatisch de beste afstellingen in voor een zo snel mogelijk rondje op de beroemde Nürburgring. Daar is hij afgeklokt op 7 minuten en 51 seconden, wat liefst 19 seconden sneller is dan zijn voorganger.

20201104152952volkswagengolfr(5).jpg