Met de Z8 trad BMW binnen tot de wereld van de supercars. Deze roadster met 400 pk was vergelijkbaar met een Ferrari 360 Modena met hetzelfde vermogen. De Z8 heeft ook een subliem koetswerk dat ook het hart veroverde van een zekere James Bond in The world is not enough. Net als de BMW 507 uit de jaren vijftig waaruit de Z8 veel inspiratie haalde, behoorde de Z8 maar even tot het sterrendom van de autowereld. Zijn beperkte productie van 5.703 exemplaren liep van 2000 tot 2003.

De cijfers

Bij een supercar fantaseer je vooral bij de cijfers. Dat is ook hier het geval, zelfs al zijn de huidige sportwagens nog sterker. De 4,9 liter V8 werd overgenomen uit de M5 (zonder de uitlaat, die hier vrijer is) en ontwikkelt dezelfde karakteristieken: 400 paarden bij 6.600 tr/min en 51 mkg koppel vanaf 3.800 tr/min. Deze V8 heeft een relatief eenvoudige architectuur en stuurt zijn vermogen naar de achterwielen via een manuele zesversnellingsbak.

Volgens BMW haalt de Z8 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden en de kilometer uit stilstand in 23,4 seconden, wat ook vandaag nog respectabel is. De Z8 biedt dus sensaties, zeker omdat het chassis mooi evenwichtig is. Vreemd genoeg had BMW niet de wijsheid om een mechanische zelfsper te monteren, het verkoos elektronische hulpmiddelen.

Wat problemen veroorzaakt

De aluminium structuur van de Z8 is uiteraard licht, maar veroorzaakt ook een minpunt: vind na een ongeval maar een BMW-dealer die aan het koetswerk wil werken. Gaat het om een ernstige botsing, dan moet de auto terug naar de fabriek. Dan worden de kosten snel exorbitant.

Alle onderdelen zijn nog beschikbaar bij de constructeur (een goed initiatief!) maar ze kosten veel: bijna 4.000 euro voor het dak, meer dan 1.000 euro voor een achterlicht, bijna 1.500 euro voor een voorbumper en ruim 15.000 euro voor een motorvervanging. Dat stemt tot nadenken.

Stevig

Gelukkig is de Z8 goed gebouwd. De motor is stevig, alleen het VANOS-systeem en zijn sensoren kunnen zwaktes vertonen waardoor het vermogen daalt. De kap is matig afgewerkt en de voering kan beschadigd geraken. Ook de ledersoorten en afwerkingsdetails passen niet bij de standing van deze auto. Ze moet ze dus goed verzorgen.

Onderhoud

Klassiek voorziet BMW een onderhoud elk jaar en elke 15.000 à 20.000 km. Een jaarlijks onderhoud kost ongeveer 1.000 euro, wat middelmatig is voor een dergelijke sportwagen. De koppeling gaat langer mee dan bij een Ferrari, maar minder lang dan bij een Porsche. Hoop niet op meer dan 100.000 km, een gemiddelde van 50.000 km is waarschijnlijk bij gematigd sportieve bestuurders. Die operatie kost trouwens 4.000 euro. De runflatbanden gaan ook niet zo lang mee (hoogstens 30.000 km), maar kunnen vervangen worden door conventionele banden. Opgelet: deze auto heeft geen reservewiel.

Prijs

De zeldzame Z8 heeft zijn waarde goed behouden. Enkele jaren geleden, toen hij zo’n tien jaar oud was, kon je nog hopen op een goed exemplaar voor minder dan 120.000 euro. Vandaag is de situatie erger en swingen de prijzen van prestigewagens de pan uit. Onder 180.000 euro vind je niets goeds. Mik eerder op een budget van ongeveer 230.000 euro voor een zeer mooi exemplaar en 250.000 euro voor het beste van het beste.

Conclusie

Zijn merk is misschien minder prestigieus dan bij de concurrenten die hij viseert, maar de Z8 is net zo goed een authentieke supercar. Dat betekent: topprestaties, een verleidelijke lijn, hoge onderhoudskosten en … een stijgende waarde. Het is moeilijk om in te schatten hoe zijn waarde evolueert in de toekomst, maar wellicht zijn vandaag eerder speculanten dan authentieke liefhebbers geïnteresseerd.