Het zit de Zuid-Koreaanse autobouwer SsangYong niet mee. Het bedrijf zit financieel in slechte papieren, maar vond in landgenoot Edison Motors een partner om de toekomst te garanderen. Eind februari werd een reddingsplan voorgesteld en een maand later zou Edison het overnamesaldo betalen zodat het plan begin april in werking zou kunnen treden na goedkeuring door de schuldeisers. Maar de potentiële partner vraagt nu uitstel voor de vergadering met de schuldeisers, en komt niet met geld over de brug. SsangYong weigert en gaat op zoek naar een nieuwe investeerder. Terug naar af.

Geen paniek

Toch lijkt SsangYong niet bezorgd om zijn toekomst, en het benadrukt het dat het in een veel betere positie zit dan toen de overnamegesprekken door Edison Motors startten. De Korando e-Motion is ondertussen gelanceerd en de J100, een ‘Jeep-achtige’ C-segment SUV die iets groter is dan de Korando, is productieklaar. Bovendien werkt SsangYong samen met het Chinese BYD aan de ontwikkeling van een 100% elektrische versie van die laatste.

Intussen schakelt de autobouwer over op een dubbele productieshift om 13.000 bestelde auto’s versneld te kunnen bouwen, en gaat het auto’s assembleren in Saoedi-Arabië. Ook de leveranciers lijken er vertrouwen in te hebben, want zij hebben beloofd om onderdelen te blijven leveren.