Met Hyundai en Kia heeft Zuid-Korea een stevige vinger in de pap te brokken in de wereldwijde autoverkoop. Maar in tegenstelling tot zijn landgenoten doet SsangYong het heel wat minder goed, met vorig jaar niet eens 100.000 auto’s wereldwijd, en minder dan 1.000 in ons land. De financiële situatie van het bedrijf is dan ook niet echt rooskleurig. Hoewel er ambitieuze groeiplannen waren, stelde het Indische moederhuis Mahindra investeringen uit en wilde het eigenlijk af van SsangYong.

Elektrisch merk?

Dat is dus nu gelukt, want Mahindra zou een overeenkomst getekend hebben met het Zuid-Koreaanse Edison Motors. Je hoort het al aan de naam, Edison doet in elektrische voertuigen, bussen meer bepaald. Wat precies de plannen van het bedrijf zijn met SsangYong is niet meteen geweten, maar de logische evolutie zou zijn om er een volledig elektrisch merk van te maken. Dat is immers de richting die de autosector uitgaat, en de kennis en technologie die Edison in huis heeft, zou SsangYong de nodige boost kunnen geven. Het merk was trouwens al op eigen houtje begonnen met de elektrificatie van zijn producten, met de geslaagde e-Korando als eerste 100% elektrische model van het merk.

Maar voorlopig moet SsangYong eerst zien dat het financieel overleeft. De zowat 250 miljoen euro die het consortium rond Edison betaald zou hebben, zal vooral gaan naar het afbetalen van schulden. Er zou ook een lening zijn van 50 miljoen om de continuïteit van de operationele werking te verzekeren, tot het merk begin maart een toekomstplan voorlegt dat de schuldeisers tevreden moet stellen. Nog even nagelbijten dus.