20190618072154porschespyder.jpg

De 718 Spyder en Cayman GT4 hebben weliswaar een ander koetswerk, maar hun technische kenmerken zijn dezelfde. De puristen krijgen een atmosferische zescilinder onder de motorkap achteraan. In tegenstelling tot de ‘normale’ Boxster en Cayman, die een viercilinder turbo gebruiken, doen de Spyder en GT4 het met een 4.0 flat six. Die produceert 420 pk en stuurt dat vermogen via een manuele zesbak naar de achterwielen.

20190618072124porschegt4.jpg
20190618072122porschegt4.jpg

De motor behoort tot dezelfde familie als de turbomotoren in de huidige 911 Carrera. Het atmosferische karakter maakt de motor toerenhongerig: hij geeft zijn maximumvermogen vrij tussen 5.000 en 6.000 tpm maar gaat door tot 8.000 tpm.

20190618072123porschespyder.jpg

Accelereren doen beide modellen naar 100 km/u in 4,4 seconden. De topsnelheid van de 718 Spyder bedraagt 301 km/u, die van de Cayman GT4 304 km/u. Een compactere uitlaat maakt meer plaats vrij voor een specifieke diffusor die meer neerwaartse druk genereert op de achteras. De Cayman GT4 heeft dan nog eens een vaste achtervleugel die 20 procent meer neerwaartse druk genereert dan het vorige model. Bij de Spyder komt de achtervleugel automatisch piepen bij meer dan 120 km/u.

20190618072123porschegt4.jpg
20190618072153porschegt4.jpg

De vooras en achteras doen een beroep op racetechnologie: ze krijgen lichtere dempers en veren. Kogelgewrichten zorgen voor een directere verbinding met het chassis, en het koetswerk ligt 30 millimeter lager. Het Porsche Torque Vectoring-systeem bevat een mechanisch sperdifferentieel. Standaard hebben de remmen een aluminium monoblocarchitectuur met vaste remklauwen, optioneel zijn er de Porsche Ceramic Composite Brakes. Porsche zegt dat de Cayman GT4 door alle aanpassingen 10 seconden sneller is op de Nürburgring dan de vorige GT4.

20190618072124porschespyder.jpg

De Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4 kunnen vanaf nu worden besteld. Ze kosten respectievelijk € 96.170,80 en € 99.074,80.