De Porsche 718 Spyder RS is in de praktijk een Cayman GT4 RS zonder dak. Nu ja, met enkele kleine verschillen... Om te beginnen natuurlijk het gebrek aan dak, al is het nog steeds mogelijk om het interieur te bedekken als het weer zich keert, wat natuurlijk nooit gebeurt in België. Ahem.
Als noodoplossing heeft Porsche de Spyder RS een ultralicht en tweedelig stoffen kapje gegeven: een 'parasol' aan de voorkant en een 'paraplu' aan de achterkant. Het geheel moet je met de hand monteren, een proces dat vermoedelijk meer dan een paar seconden in beslag neemt. Het is dus beter om je voorzorgen te nemen bij kans op regen... Maar dankzij het gebrek aan zwaar klapdak kan de Spyder wel een gewicht van amper 1.410 kilo voorleggen! Dat is 5 kilo minder dan de Cayman en zelfs 13 kilo minder als je het stoffen kapje thuislaat. Toch als de "weersomstandigheden het toelaten", aldus Porsche.
Lichter en soepeler, maar minder downforce
De verschillen ten opzichte van de Cayman GT4 RS omvatten ook een iets kortere splitter vooraan en een meer subtiele ducktailspoiler, in plaats van de imposante achtervleugel op de coupéversie. De Spyder is iets lichter, maar ontwikkelt ook minder downforce. Tenslotte is ook de ophanging van deze Spyder iets soepeler gemaakt dan bij de Cayman GT4 RS.
Never change a winning team
Wat echter niet is veranderd, is zijn atmosferische 4 liter-zescilinder boxer met 500 pk en 450 Nm, die in staat is om 9.000 toeren per minuut te draaien! Deze motor wordt in dit geval enkel gekoppeld aan een PDK-automaat met 7 versnellingen, waarmee de 100 km/u wordt bereikt in 3,4 seconden, voor een topsnelheid van 308 km/u. Net als bij de Cayman, kan je de Spyder RS uitrusten met een Weissach-pakket dat nog wat meer kilo's bespaart, vooral dankzij magnesium velgen. Om af te sluiten moeten we helaas nog melden dat, net als de extreemste Cayman, deze 718 Spyder RS niet goedkoop is. Zijn prijs begint namelijk bij 177.982,76 euro in België. Slik.