De nieuwste 911 GT3 maakt zoals beloofd zijn rentree na een trainingskamp en schakelt over op de RS-modus. Dit is de scherpste versie van de 911 GT3, waarmee hij op circuitdagen snelle tijden kan neerzetten, maar toch goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg.
Actieve aerodynamica
Het meest zichtbare deel van de transformatie is de enorme achtervleugel. In tegenstelling tot de 'onopvallende' Touring-versie van de GT3, toont de GT3 RS duidelijk zijn honger naar het circuit met dit enorme aanhangsel. Het is de eerste keer op een 911 voor straatgebruik dat de bovenkant ervan hoger reikt dan het dak. Samen met andere actieve elementen rond de voorwielen genereert hij tot 409 kg downforce bij 200 km/u, en tot 860 kg bij 285 km/u. Ter vergelijking: dat is twee keer zoveel als de vorige 911 GT3 RS en drie keer zoveel als de huidige 911 GT3.
DRS
Maar om de 911 GT3 RS op de rechte stukken even snel te laten gaan als in de bochten, heeft Porsche hem voor het eerst uitgerust met een 'DRS' (Drag Reduction System). De bestuurder kan op een knop drukken om de actieve elementen te laten zakken om de luchtweerstand te verminderen. Omgekeerd werken de actieve elementen ook als luchtremmen bij een noodstop.
Centrale radiator
Om plaats te maken voor de actieve elementen rond de voorwielen heeft Porsche het koelsysteem van de 911 GT3 RS herbekeken. In plaats van de drie kleine radiatoren van zijn voorgangers, is de nieuwe 911 GT3 RS nu voorzien van een grote centrale radiator onder het kofferdeksel vooraan. Een technische oplossing die overgenomen is van de 911 RSR en 911 R competitiemodellen.
Instelbare vering en differentieel
Andere vernieuwingen in de 911 GT3 RS die de circuitervaring verder verbeteren, zijn onder andere de in Track-modus door de bestuurder onafhankelijk instelbare schokdempers, zowel qua compressie en rebound. De werking van het achterste differentieel kan ook rechtstreeks worden ingesteld met een op het stuur gemonteerde knop.
Natuurlijk is de 911 GT3 RS ook lichter geworden dankzij het gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Zijn leeggewicht blijft beperkt tot 1.450 kg, tegen 1.435 kg voor de GT3 PDK, en dat ondanks het gebruik van talrijke extra aerodynamische elementen.
525 pk bij 8.500 tpm
Natuurlijk heeft ook het hart van dit beest de nodige verbeteringen gekregen. De atmosferische 4.0-liter boxer is opgevoerd tot 525 pk, 15 pk meer dan de GT3. De RS profiteert ook van een kortere eindverhouding voor zijn 7-traps PDK versnellingsbak. De topsnelheid wordt daarmee verlaagd tot 296 km/u, maar de klassieke sprint naar 100 km/u duurt 3,2 seconden, tegen 3,4 seconden voor de GT3 PDK en 3,9 seconden voor de GT3 met handgeschakelde versnellingsbak.
Meer dan € 240.000
In België biedt Porsche de nieuwe GT3 RS aan vanaf € 240.187. Er zijn twee belangrijke optiepakketten: het Clubsport-pakket wordt zonder meerprijs aangeboden en omvat een rolbeugel, een manuele brandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder. Het Weissach pakket, met een prijs van € 39.716, omvat talrijke carbon of CFRP onderdelen en van de motorsport afgeleide magnetische peddels voor de PDK-versnellingsbak.