In zijn huidige versie ontwikkelt de Porsche Cayenne Turbo 550 pk, wat volstaat voor een sprint naar 100 km/u in 4,1 seconden en een top van 286 km/u. Volgens de ingenieurs kan dat veel beter. Daarom werkt de constructeur aan een nieuwe variant met nog meer vermogen die tegelijk levendiger is. Die zou enkel verkrijgbaar zijn als Coupé, een soort Cayenne GT3.
Een SUV met bochtenhonger
Omdat ze in Stuttgart nooit half werk leveren wanneer het over prestaties gaat, mogen we rekenen op een indrukwekkend eindproduct. Volgens testcoureur Lars Kern, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de auto, zal hij zich perfect in zijn sas voelen op een circuit: “Het Porsche Dynamic Chassis Control houdt de auto steeds in evenwicht en op niveau, zelfs in zeer scherpe bochten. In vergelijking met de Cayenne Turbo Coupé zijn de velgen een halve duim groter en is het negatieve camber met 0,45 graden vergroot voor een groter contactoppervlak van de 22-duimbanden, die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld”.
Van dichtbij opgevolgd
Wie beter dan Walter Röhrl, de geestelijke vader van de 911 GT3, om dat alles na te gaan? Na een paar rondjes op het circuit lijkt de voormalige wereldkampioen onder de indruk: “Deze auto herschrijft de regels van de SUV. Meer dan ooit heb je de indruk in een compacte sportwagen te zitten in plaats van in een dikke SUV”. Eentje om in de gaten te houden.