Terwijl de autowereld onder politieke impuls massaal de weg van de elektrificatie neemt, blijft Porsche inzetten op synthetische brandstoffen, net als Hyundai trouwens. Het verschilt daarover van mening met groepsgenoot Audi en ook de wetenschap is er niet uit of eFuels nu beter zijn dan traditionele brandstoffen of niet. Porsche elektrificeert zijn gamma dan wel ingrijpend, en investeert zelfs in eigen laadinfrastructuur, maar voor sommige niches en voor het historische wagenpark ziet het heil in op basis van hernieuwbare energiebronnen gemaakte brandstoffen.
Meer productievestigingen
In dat kader investeerde Porsche eerder al samen met Siemens en ExxonMobil in een productiefaciliteit voor eFuels in Chili, die gebouwd wordt door HIF Global. Met de investering in het bedrijf doet het daar nog een schepje bovenop. Het geld, dat Porsche naast een aantal ander investeerders ter beschikking stelt, zal gebruikt worden voor de verdere bouw van eFuel fabrieken in Chili, de VS en Australië. Die locaties zijn gekozen omdat ze over veel hernieuwbare energie beschikken uit de zon of wind, die in combinatie met waterstof en CO2 gebruikt wordt om de synthetische brandstof te maken.
Porsche ziet in die brandstof trouwens niet enkel een manier om auto’s aan te drijven. “Synthetische brandstoffen bieden interessante perspectieven in alle transportsectoren, van de auto-industrie tot de luchtvaart en de scheepvaart. Bovendien is e-methanol een belangrijke grondstof voor andere toepassingen, zoals in de chemische industrie, waar het grondstoffen van fossiele oorsprong kan vervangen. E-methanol is een tussenproduct dat ontstaat bij de productie van eFuel," zegt Michael Steiner, Lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling bij Porsche AG.