De marketingafdeling van de Volkswagen-groep lijkt een gunstig idee te hebben gevonden om nieuwe modellen te teasen voor hun lancering: laat enkele weken voor de officiële onthulling het interieur al zien. Zo kunnen we uitgebreid de nieuwigheden bespreken die anders begraven zouden worden door informatie over de looks en de motorisaties. Na de Skoda Kodiaq en Superb, de Audi Q6 e-tron en de Porsche Cayenne krijgen we nu namelijk ook al de cabine van de nieuwe Porsche Panamera te zien, die op 24 november aan het grote publiek wordt getoond.

Porsche Driver Experience

Veel verrassingen leveren deze beelden ons echter niet op, want net als bij de Taycan en de nieuwe Cayenne is het Duitse merk voor een ‘Porsche Driver Experience’ gegaan voor zijn nieuwe sportberline. Dat betekent dat de bedieningen zoveel mogelijk rond de bestuurderspost, en meer specifiek op of rond het stuurwiel zijn geplaatst om de ergonomie te verbeteren. Zo bedien je het nieuwe digitale instrumentencluster (12,6 inch groot) via een specifieke knop op het stuurwiel, en is de bediening van de transmissie ook verhuisd naar de stuurkolom. In de plaats daarvan zit er nu een nieuw aircopaneel op de middenconsole, met een combinatie van aanraakgevoelige elementen en... fysieke knoppen! Dat is opnieuw goed nieuws voor de ergonomie.

Tot wel vier schermen

Verder zien we een doorgedreven digitalisatie, met naast een nieuw digitaal instrumentendisplay ook een extra groot centraal aanraakscherm en een optioneel derde scherm voor de passagier. Dat is bedekt met een speciale folie om te voorkomen dat de bestuurder meekijkt, waardoor je ook video kan streamen tijdens het rijden. Krijg je maar niet genoeg van schermen in je auto, dan kan je ook nog kiezen voor een head-up display, dat opnieuw rechtstreeks via het stuurwiel bediend kan worden.

Porsche biedt eigenaars ook de optie om te kiezen voor een vegan bekleding in hun sportberline, met een combinatie van microvezel en Pepita-textiel. Sfeerverlichting is voortaan standaard, en de zetels zouden ook wat comfortabeler moeten zitten dankzij een nieuw soort schuim. De Executive-uitvoering van de Panamera, met een verlengde wielbasis, krijgt ook verbeterde achterzetels voor meer zitcomfort op lange afstanden. Iets dat we gerust willen uitproberen... Nog even geduld!