De verkoop van verbrandingsmotoren stopt in de EU in 2035, maar Porsche blijft op zoek naar manieren om ze in leven te houden, naast de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het merk doet onderzoek naar e-fuels, maar ook die lijken niet in de gratie van de EU te vallen, en dus gooit Porsche het nu over een andere boeg: met waterstof. Niet in een brandstofcel, maar wel in een verbrandingsmotor.
Virtuele waterstof-Cayenne
Porsche is niet de eerste die verbrandingsmotoren test die draaien op waterstof. Toyota racet ermee en Yamaha is voor Toyota bezig met de ontwikkeling van een waterstof-V8. Dat laatste ziet Porsche ook wel zitten, en dus gebruikt het een 4.4 liter grote V8 om tests op uit te voeren op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring, maar dan wel vitueel. Simulaties dus, om de prestaties en de uitstoot van een dergelijke motor te becijferen als hij terecht zou komen in “een referentievoertuig uit het luxesegment met een relatief hoog totaalgewicht van 2.650 kg” – lees een Porsche Cayenne, zoals het exemplaar dat vorig jaar het ronderecord voor SUV’s op de Nürburgring bijstelde.
Porsche testte welke aanpassingen er nodig zouden zijn om het blok op waterstof te laten draaien. De grootste moeilijkheid daarbij is voldoende lucht binnen krijgen, omdat er twee keer zoveel van nodig is als bij een benzinemotor.
Ingewikkelde turboconfiguratie
Om daar voor te zorgen voorzag Porsche uiteindelijk twee elektrisch ondersteunde turbo’s (één per cilinderbank) met elk twee tegen elkaar op dezelfde as gemonteerde compressoren! De turbine van elk van de turbo’s wordt aangedreven door de uitlaatgassen en doet de compressoren draaien. De eerste compressor comprimeert de lucht, die vervolgens gekoeld wordt en nogmaals gecomprimeerd door de tweede compressor. Op die manier gaat er genoeg lucht naar de cilinders om met waterstofinjectie zo’n 600 pk te leveren.
Ingewikkeld, maar het resultaat mag er zijn: uit simulaties blijkt dat het voertuig in 8 minuten 20 de 20.832 kilometer van de Nordschleife zou afhaspelen. Niet slecht, maar de uitstoot bij dat alles is indrukwekkend: er worden geen koolwaterstoffen noch koolstofmonoxide uitgestoten en ook het fijnstof en de NOx of stikstofoxides blijven ver onder de waarden die verwacht worden voor de Euro 7 uitlaatgasnorm. Bovendien is de kost om een dergelijke motor te bouwen volgens Porsche vergelijkbaar met de kost van een gelijkaardige benzinemotor.
Niet in productie
In productie nemen dan maar? Toch niet, voor Porsche was het eerder een vingeroefening om te zien wat er mogelijk zou zijn. Het houdt de opgedane kennis in zijn mouw om “efficiënt te kunnen reageren op toekomstige klantenprojecten.”