Om te kunnen beantwoorden aan de strengere uitstootnormen kiezen steeds meer merken voor milde hybrides en 48 volt-systemen. Maar er bestaan verschillende manieren voor zulke hybrides. Volkswagen gebruikt bijvoorbeeld een alternator-starter die de verbrandingsmotor ondersteunt bij hernemingen. PSA gooit het over een andere boeg.

Geëlektrificeerde versnellingsbak

De Franse groep gaat namelijk samenwerken met Punch Powertrain uit Sint-Truiden, dat sinds 2016 in handen is van de Chinese groep Yinyi. Punch Powertrain gaat geëlektrificeerde versnellingsbakken met dubbele koppeling leveren. De versnellingsbakken bevatten een kleine elektromotor op 48 volt die de verbrandingsmotor ondersteunt bij hernemingen (en het verbruik beperkt) en die sommige dingen zelfs volledig elektrisch kan doen. Dankzij de motor wordt kinetische energie efficiënter gerecupereerd bij het vertragen dan bij klassieke systemen.

Niet voor 2022

PSA zegt dat Punch Powertrain werd gekozen om de “e-DCT”-versnellingsbak te leveren tegen 2022. Dan wordt hij aan boord verwacht van compacte Peugeot-, Citroën-, DS- en Opel-modellen. Op termijn moet deze techniek het “minimale” elektrificatieniveau uitmaken van plug-inhybrides en 100% elektrische modellen bij PSA, dat zijn volledige gamma tegen 2025 wil elektrificeren.