Het nieuws is te lezen bij de collega’s van Autonieuws.be: omdat moderne auto’s steeds zuiniger worden en ook de elektrische auto stilaan begint op te komen, vreest de Belgische overheid in de nabije toekomst veel inkomsten te zullen missen uit de accijnzen op brandstoffen. Ook de talrijke CO2-gebaseerde belastingen (VAA, CO2-bijdrage, fiscale aftrekbaarheid) dalen omdat de gemiddelde uitstoot van het wagenpark zakt. Dit jaar wordt een stroomversnelling voor die beweging verwacht door de strenge CO2-normen die Europa aan de autosector oplegt. En dus moet de Belgische overheid proactief op zoek naar alternatieve inkomsten uit auto’s – vandaag betalen we met zijn allen in totaal 20 miljard euro aan belastingen en accijnzen voor ons wagenpark. Een piste die blijkbaar op veel bijval kan rekenen, is een belasting op banden. Elke band zou dan een zichtbaar fiscaal zegel krijgen in functie van de diameter en de breedte. Ook wie banden of een auto in het buitenland koopt en invoert, zal zo’n zegels moeten aanschaffen.
Slim?
Op zich begrijpen we het idee wel, omdat het een soort inherente ‘rechtvaardigheid’ bevat: grote, dure wagens hebben doorgaans ook grotere banden die bovendien sneller verslijten, en hun bestuurders zullen dus meer belastingen moeten betalen dan wie met een kleine stadswagen rijdt. Bekijk het als een soort vereenvoudigde kilometerheffing. Er zijn echter ook risico’s aan verbonden: mensen zullen op zoek gaan naar meer slijtvaste banden. Die hebben doorgaans een veel hardere rubbersamenstelling en bieden daardoor minder grip, vooral op nat of koud asfalt. Anderen zullen het vervangen van hun banden te lang gaan uitstellen, of geen set winterbanden willen kopen. Allemaal zaken die niet gunstig zijn voor de verkeersveiligheid. Maar goed, nog niets ligt vast en er is nog veel tijd om het idee te verfijnen.