VROOM.be werd onlangs uitgenodigd om enkele avant-premières te ontdekken bij autobouwers in het Oosten van Duitsland. We hadden kunnen vliegen, maar toen dachten we: waarom dat traject niet afleggen in een elektrische auto... en meteen eens grondig nagaan of je dan echt tijd kan winnen met een auto die aan een vermogen van meerdere honderden kW kan laden? Zo gezegd, zo gedaan, en zo zaten we plots aan het stuur van een Porsche Taycan GTS Sport Turismo met een 93,4 kWh grote batterij, een rijbereik van ei zo na 500 km en vooral... een laadvermogen tot 270 kW! In theorie zouden we dus nooit veel tijd verliezen aan een laadpaal. Maar wat zegt de praktijk?
Eerste laadpunt: 350 kW!
Om maximaal gebruik te maken van de laadsnelheid van onze potente Duitser, kozen we langsheen ons parcours voor een reeks snelladers die vermogens tot 460 kW claimen! Na 180 km, met 37% resterende batterijcapaciteit en nog 122 km rijbereik, vinden we de eerste op de Luxemburgse snelwegparking in Capellen Sud: laadpunten met een vermogen tot 350 kW! Meteen blijkt dat een aangekondigd vermogen niet noodzakelijk gelijkloopt met werkelijk geleverd vermogen... Onze Taycan piekt een paar keer op 150 kW en laadt uiteindelijk gemiddeld aan net geen 100 kW. Genoeg om na 25 minuten alweer op weg te kunnen met een voor 91% gevulde batterij.
460 kW, zei je?
250 km en 2 uur en 40 minuten rijden later, stoppen we bij het Total-laadpunt ten zuiden van Karlsruhe waar Chargemap ons een vermogen van 460 kW belooft! Op het toestel zelf staat geen enkele vermelding, en na een laadbeurt die alweer 100 kW gemiddeld haalt, hebben we toch onze twijfels bij dat maximale vermogen. Hoe dan ook: een kwartiertje later klokt onze Porsche alweer op 61% en 218 km rijbereik (respectievelijk 31% en 106 km extra) en dat is meer dan genoeg om onze eerste première-afspraak te bereiken: het Porsche-centrum in Weissach, op nog 51 km afstand. Daar kunnen we de batterijen van onze auto (en onszelf) in alle rust weer helemaal opladen voor morgen.
Zelfs zonder laadbeurt
Na een deugddoende nachtrust zetten we koers naar Rüsselsheim voor onze tweede afspraak. De Porsche biedt ons 335 km rijbereik, het verkeer tussen beide Duitse steden verloopt bijzonder vlot en na iets minder dan 2 uur en 186 km onderweg, rijden we alweer de parking op bij Opel om er meer te weten te komen over de hergeboorte van het GSe-logo. De Taycan heeft nog meer dan 171 km rijbereik in zijn half gevulde batterij zitten: een knap resultaat, zeker omdat we onderweg (wetende dat een betrouwbaar laadpunt op ons wachtte) regelmatig genoten van onbegrensde stukken Duitse Autobahn...
Weer niet...
665 km en een bezoek aan Porsche en Opel later, resten ons nog ruim 400 km om terug huiswaarts te keren. Zelfs helemaal volgeladen in Rüsselsheim houdt de Taycan het bij een rijbereik van 364 km, dus nog één laadbeurt onderweg valt niet te vermijden. 265 km later (met nog 58 km resterend bereik) houden we dus een laatste keer halt bij een Volvo-verdeler in de buurt van Verviers, die een over laadpunt van 435 kW beschikt! Maar alweer haalt onze Porsche enkele pieken van 150 kW en strandt de laadbeurt gemiddeld net onder de 100 kW. Na een halfuurtje kondigt het dashboard zo 84% en 291 km aan. Wanneer we de sleutels teruggeven, heeft de Porsche nog 144 km rijbereik over en berekent de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 24,6 kWh/100 km over ons totale traject van 1.084 km. Niet slecht!
Is het sop de kolen waard?
De hamvraag dus: is het écht belangrijk om over een laadvermogen van meerdere honderden kW te beschikken? Op het eerste zicht luidt het antwoord: niet echt... Zelfs met een altijd netjes voorverwarmde batterij en een theoretisch maximaal laadvermogen van 270 kW, kwamen we bij geen enkele laadbeurt weg van een gemiddelde rond de 100 kW. Dat soort vermogen zagen we al heel vaak, op trajecten met allerlei soorten elektrische auto's. Lag het aan de Porsche, of aan de infrastructuur? Eigenlijk maakt dat maar weinig uit, want na 1.084 km en 13 uur en 22 minuten onderweg, stonden we over twee dagen uiteindelijk maar een goed uurtje te laden! Natuurlijk rekenen we daarbij niet de ‘trage’ laadbeurten bij Porsche en Opel, maar ook dan blijft onze vaststelling precies dezelfde als die tijdens onze recente reis met de ID.Buzz: vanaf 400 km rijbereik en 150 kW laadvermogen, wordt elektrisch reizen comfortabel. Die twee cijfers haalt onze Taycan moeiteloos, en dat maakt hem tot een meer dan aangename reisgezel voor lange ritten!