Net voor de jaarwisseling naar 2024 hebben we ons gebruikelijke tripje richting Engeland afgelegd, deze keer aan boord van de Kia EV9. Gezien de winterse periode was ons stalen ros uitgerust met winterbanden, maar in tegenstelling tot onze vorige reizen, was er deze keer ook een extra passagier mee. Het resultaat is een volledig afgeladen Koreaanse elektrische SUV: 4 volwassenen, een baby, een (kleine) hond en bagage tot aan het dak! Om maar te zeggen dat de digitale middenspiegel van pas is gekomen. Gelukkig is ook de batterij van onze EV9 goed volgeladen. Bij vertrek geeft zijn batterij van 99,8 kWh 100% aan, maar de boordcomputer voorspelt maar een maximum van 424 km autonomie. Minder dan de door Kia beloofde 505 km, maar nog steeds meer dan genoeg om tot bij de ingang van de Kanaaltunnel bij Coquelles te komen.



Kia EV9, kleerkast en koning van het opladen

Na 250 km rijden waarbij we een gemiddelde van 29,5 kWh/100 km hebben verbruikt, komt de EV9 toe aan de Franse terminal van de Eurotunnel met nog 104 km en 30% autonomie op overschot. De schuld van de snelheidslimiet van 120 km/u in België en 130 km/u in Frankrijk, zijn kleerkastvorm, zijn winterbanden of zijn zware belading? Maakt niet uit, want onze Kia is voorzien van een 800 V-architectuur om het probleem snel op te lossen. Zijn maximaal laadvermogen van 240 kW maakt het namelijk mogelijk om van 10 tot 80% bij te laden in slechts 25 minuten. Een theorie die we wisten te bewijzen in de praktijk, in tegenstelling tot wat we in het verleden hebben meegemaakt! Een paar seconden nadat we de stekker aansloten, gaf de EV9 al een constant laadvermogen aan van 170 kW. Na 20 minuten had hij al 52,17 kWh opgeslorpt en gaf hij een laadniveau aan van 80%. Nog eens 6 minuten en 25 seconden later vertrokken we weer, met op dat moment nog 85% en 329 km autonomie op overschot.



Soms heel snel stoppen, soms heel traag

Zoals steeds heeft de snelheidslimiet van 70 mph (112 km/u) aan de andere kant van het Kanaal deugd gedaan aan het verbruik van ons elektrisch slagschip. Na 126 km was het gemiddelde alweer gezakt naar 28,2 kWh/100 km alvorens we stopten met nog 53% en 187 km in de tank. En opnieuw schitterde de EV9 met zijn laadvermogen, dat continu boven de 150 kW bleef. Na 27 minuten en 44 kWh bijgeladen, vertrokken we weer met 96% en 360 km beschikbare autonomie. Meer dan genoeg om de laatste 125 km af te leggen naar ons hotel.




Na een dag en ongeveer 150 plaatselijke kilometers, is het alweer tijd om terug te keren, met opnieuw de auto en de batterij helemaal volgeladen. Ons hotel beschikte over 7 kW-laadaansluitingen en de EV9 kon er 12 uur en 33 minuten bijtanken, voor een totaal van 56,62 kWh en daarmee een 100% volle batterij. Daarmee belooft de EV9 een rijbereik van 374 km bij ons vertrek.



Teleurstelling wanneer de laadpunten niet mee kunnen

De 251 km naar de terminal in Folkestone gingen dus gemakkelijk in één keer, en we kwamen toe met nog 149 km en 40% op overschot dankzij een gemiddeld verbruik van ‘slechts’ 26,2 kWh/100 km. Maar eenmaal ter plaatse werden we teleurgesteld: er waren enkel Tesla-laadpalen beschikbaar met een maximaal vermogen van 130 kW. Erger nog, de EV9 slaagde er niet in om boven de 50 kW uit te komen! Het resultaat na 50 minuten laden en een flinke maaltijd was een laadbeurt van slechts 35 kWh en 68% batterijniveau... Dat betekent dus nog een keer stoppen om thuis te geraken.



Een laatste pitstop!

Gelukkig was onze laatste pitstop bij het tankstation van Froyennes, na 139 km in soms helse weersomstandigheden, snel achter de rug. We kwamen toe met nog 99 km autonomie en 28% batterij op overschot, maar het duurde slechts 10 minuten voor de Kia EV9 weer 35,423 kWh wist te recupereren en daarmee opnieuw 60% laadniveau aangaf. In dit geval bleef het laadvermogen bijna constant aan zo’n 200 kW hangen! Dat is snel werk. Uiteindelijk hebben we in totaal 1.171 km afgelegd in 17 uur en 51 minuten tijd, met een gemiddelde verbruik van 28 kWh/100 km.



Hoeveel heeft het gekost?

Dan is het tijd om de rekening te maken. Onze eerste laadbeurt bij Coquelles heeft ons 52,17 kWh opgeleverd en heeft 31,84 euro gekost. Na het omrekenen van de ponden naar euro’s leverde onze eerste Britse laadbeurt ons 44 kWh op voor 37,89 euro. Onze lange en trage laadbeurt aan het hotel gaf de EV9 56,62 kWh aan verse energie voor de prijs van 32,87 euro. De 35 kWh die we bij Tesla in Folkestone hebben getankt kostten dan weer 22,40 euro. Tenslotte kostten onze laatste 10 minuten en 35,423 kWh in Froyennes ons 27,98 euro. In totaal heeft deze reis ons dus 152,98 euro aan elektriciteit gekost, terwijl we met een volle batterij zijn vertrokken.




Ons verdict

Een ding is zeker: de ster van deze reis was duidelijk de Kia EV9. Niet vanwege zijn verbruik, maar wel vanwege zijn laadsnelheid. De Koreaanse SUV was jammer genoeg ook de elektrische auto die het meeste heeft verbruikt tijdens onze gebruikelijke reis naar Engeland. En geen klein beetje... Het is echter ook de grootste auto waarmee we het Kanaal hebben overgestoken. Maar met zijn laadvermogens in de praktijk van 150 tot 200 kW was het ook de EV die het meeste stroom wist terug te winnen in de kortste tijd. Bovendien is zijn interieur comfortabel, goed geïsoleerd van de buitenwereld en vooral enorm ruim! En ondanks zijn familiale insteek was ‘onze’ GT Line, met zijn twee motoren en een totaal van 283 kW (384 pk) en 700 Nm, ook verrassend leuk om mee te rijden op de Engelse binnenwegen. We konden de EV9 al appreciëren tijdens onze eerste test, en deze reis heeft dit oordeel alleen maar versterkt.