Onlangs hadden we het geluk om de Ford Mustang Mach-E GT te kunnen testen. Een eerste kennismaking die plaatsvond in het buitenland, met vertrek vanop de luchthaven van Frankfurt. En wat is er beter dan naar daar te rijden met de Mustang Mach-E om de gespierdere versie te gaan testen. Richting Frankfurt dus, vanuit Villers-La-Ville, en ook terug. 

Vertrekken met een volle batterij, dat zou al te gemakkelijk zijn…

03u51 ‘s ochtends: het is nog pikkedonker, maar het is tijd om te vertrekken. Gelukkig voor de buren verloopt het starten van onze Mustang in alle stilte. Niemand is uit zijn slaap gewekt. Behalve wij… Om het traject nog wat pittiger te maken, zijn we er niet in geslaagd om thuis de batterij volledig op te laden, en dus vertrekken we met de overblijvende 65%. Om op onze bestemming te geraken, zullen we sowieso moeten stoppen.

Gelukkig is onze route bezaaid met snellaadstations. Eerste en enige stop op de heenweg: het Ionity laadstation op de snelwegparking van Soumagne. Na 95 km heeft de batterij nog 44% over en de boordcomputer toont een gemiddeld verbruik van 25 kWh/100 km. Het is tijd om in te pluggen en een wandeling te maken. Op zo'n onmenselijk uur zijn er natuurlijk niet veel mensen op de been. 40 minuten later, de tijd die nodig was om een koffie te drinken en wat foto's te maken, is het laadniveau geklommen tot 83%! Genoeg om onze bestemming te bereiken. En dus vervolgden we onze weg!

Reële omstandigheden

We probeerden ons aan de rijomstandigheden te houden. Het is niet nodig om aan 100 km/u over de snelweg te rijden, met de eco-stand aan en de airconditioning uit. We kunnen niet geloven dat de eigenaar van een auto die bijna €70.000 kost ook maar één kilometer in deze omstandigheden zou willen rijden... Dus: cruise control op 120 km/u, temperatuur op 21°, muziek aan en weg zijn we!

Na 375 km, wat wegenwerken in Duitsland, en 4u13 rijden, komen we aan op de luchthaven van Frankfurt. De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 22 kWh/100 km. Gelukkig biedt de parking speciale plaatsen voor elektrische voertuigen. Rest ons enkel nog ons elektrisch beest in te pluggen en het vliegtuig te nemen.

De terugreis in één ruk? 

De dag erop staan we weer oog in oog met onze elektrische Amerikaan. Deze keer kreeg hij ruim de tijd om zijn batterijen helemaal terug op te laden! De door Ford aangekondigde actieradius bedraagt tot 540 km, dankzij de 99 kWh batterij die onder de vloer van onze testauto ligt. De boordcomputer, die rekening houdt met de rijgewoonten, geeft 410 km aan. Zal dat genoeg zijn om ons in één keer naar onze eindbestemming 377 km verderop te brengen?

Net zoals tijdens de heenreis tikken de kilometers probleemloos weg. Helaas klonk er na 3u37 en 304 km rijden een signaal: 15% van de batterij en nog 50 km autonomie over. Het probleem is dat we nog zo'n zeventig kilometer voor de boeg hebben voor we terug thuis zijn... Gelukkig zijn we vlakbij een Ionity laadstation. Pitstop in Grâce-Hollogne, naast het vliegveld van Bierset deze keer.

Ter plekke, niemand. We pluggen de auto in en 23 minuten en 40,5 kWh later geeft de Mustang 59% oplaadniveau en 225 km autonomie aan. Dat is meer dan genoeg om thuis te geraken en zelfs de volgende dag nog te rijden. Intussen zijn alle vrije laadplaatsen bezet! Dit laadstation lijkt succes te hebben.

16u40 en het einde van onze 752 km lange tocht in de Mustang Mach-E. Aan het eind van rit zit er nog 39% en 142 km in de batterij van de Mach-E. Tijdens de tweede helft van de reis geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 23 kWh/100 km aan. Als je de twee delen van de reis bij elkaar optelt, is het totale gemiddelde 22,5 kWh/100 km. Dat is meer dan de 18.7 kWh die de autobouwer belooft onder gemengde omstandigheden, maar daarbij moet opgemerkt worden dat het weer grijs was, de temperaturen winters en de reis alleen over snelwegen verliep.

Wat kost dat?

Er is één aspect waar we niet op ingegaan zijn: de prijs. In totaal laadden we 83.5 kWh via het Ionity-net in België. Zonder abonnement komt dat op €66, of de prijs van een volle tank benzine (ongeveer 40 liter). Maar met het abonnement van €18 per maand, zou dat gedaald zijn tot €29,25...

Parkeren bij de luchthaven van Frankfurt kost voor elektrische auto's €35 per dag, inclusief opladen aan een 11 kW station. Dit is dezelfde prijs als voor een "klassieke" plek in dezelfde parking.

Wat hebben we vandaag geleerd?

Een lange reis in een elektrisch voertuig is niet onmogelijk, maar het vergt wel wat voorbereiding. Plan je reis goed, of je nu een specifieke app gebruikt of gewoon Google Maps. Je reis zo plannen dat je weet waar de oplaadpunten zijn, hun status en hun oplaadvermogen, is essentieel.

Bouw ook een veiligheidsmarge in. Zoals je kan vaststellen, betekent het feit dat een auto op 540 km is gehomologeerd en de boordcomputer 410 km aangeeft, nog niet dat je ook werkelijk zo ver kan rijden. Houd dus wat speelruimte over bij het uitstippelen van je route. Maar snelwegen zijn nu eenmaal niet het favoriete speelterrein van elektrische auto's: hoge snelheden putten het batterijniveau snel uit en regeneratiefases zijn er praktisch niet.