Onze bolide vandaag is de Mercedes EQS 450+, waarvan het rijbereik schommelt tussen de 631 en 729 km. Onze missie is om te checken of het echt mogelijk is om meer dan 600 km af te leggen zonder ionen bij te moeten laden in de batterij. Om dat te doen, zetten we koers naar de kust, met vertrek van aan de Total snellaadpaal op de snelwegparking in Nijvel. Voor 100% opgeladen toont de berline een rijbereik van 662 km voor hij terug geladen moet worden. Op naar de kust!






Rijdend paleis

Voor dit eerste gedeelte van ons traject nemen we de snelweg, waarr de EQS uitblinkt! Wat zit je goed in deze stille, luxueuze cocon, kijkend naar het gigantische drievoudige scherm met een breedt van 141 cm! Met de cruise control ingeschakeld tikken de kilometers weg met een ongezien gemak, misschien met iets teveel gemak trouwens… de kilometers van de autonomie tikken iets sneller weg dan de kilometers op de navigatie!






Gulziger dan verwacht

En zo komen we aan bij onze eerste stop. Na 159 km, waarbij we gemiddeld 22,2 kWh/100 km verbruikten, zit er nog 67% en 405 km autonomie in de batterij. We zullen inventiever moeten zijn om verder dan 600 km te komen zonder op te laden... We trekken weer op pad, maar deze keer niet via de snelwegen!










Vergeet de snelweg

Het is geen verrassing dat onze bolide even stil en comfortabel is op de hoofd- en andere kleine wegen. Enkel het landschap verandert, wat niet onaangenaam is. Na in totaal iets meer dan 400 km rijden we langs Brussel, maar de EQS geeft nog minder dan 100 km rijbereik aan... We beslissen om te gaan voor het FastNed laadstation in Everberg om niet het risico te lopen om leeg te rijden. Everberg is nog ongeveer 50 km rijden en we vermijden nog steeds de snelweg om er te geraken.






Dag schildpad!

De laatste kilometers duurden op zijn zachtst gezegd een eeuwigheid... Nog enkele tientallen kilometers van onze eindbestemming, toont onze Duitse auto "battery low" en begint het beschikbare vermogen af te nemen. Vervolgens verschijnt er een schildpad op het scherm die ons weinig vertrouwen inboezemt, we hebben nog minder dan 5% over en we zijn er nog steeds niet... Aan 80 km/u over het kleine stukje snelweg dat nodig is om het laadstation te bereiken, halen we onze bestemming. Hallelujah! Nog maar 1 % batterijniveau over en amper 4 km rijbereik!





Toch een hele prestatie...

In het totaal reden we 451 km om de batterij van 100 naar 1% te brengen. OK, we halen de beloofde 600 tot 700 km autonomie niet, maar vergeet niet dat de buitentemperatuur tijdens onze reis amper hoger was dan 0 °C. En we weten dat elektrische auto's niet van lage temperaturen houden... Bovendien reden we niet veel in een stedelijke omgeving, een omgeving waar elektrische auto's wel van houden, omdat ze er vaak kunnen regenereren tijdens het remmen.





Een grote mus

Maar uiteindelijk maakt het niet uit waar we reden, want de EQS verbruikte gemiddeld amper meer dan 22 kWh/100 km. Dat is iets meer dan Mercedes beweert, maar minder dan wat we haalden met de Ford Mustang Mach-E of een Volkswagen ID.4 tijdens vergelijkbare ritten! Met beide SUV's reisden we in warmere temperaturen en ze wegen bijna 400 kg minder! Een mussendorst dus.

Uiteindelijk kwamen we met de Amerikaan en de Duitser uit Wolfsburg in de buurt van de 300 km voor het batterijniveau in het rood ging. In de EQS haalden we moeiteloos 400 km. De 107,8 kWh batterij maakt dus een groot verschil. En dan is er nog het opladen...





Het laden

200 kW is de theoretische maximumpiek die de EQS kan halen bij het laden. Gelukkig kan de laadpaal op onze eindbestemming tot 300 kW leveren! En de cijfers zijn indrukwekkend: al na 5 minuten geeft de boordcomputer 14% aan bij een constant laadvermogen van 138 kW. 10 minuten later zitten we op 36% voor een bereik van ruim 200 km. Het zou ons minder dan een uur gekost hebben om de EQS volledig opnieuw op te laden, wat precies de door Mercedes geschatte tijd is.






Tot binnenkort?

Is 600 km in EQS zonder te hoeven laden echt mogelijk? Dat konden we helaas niet verifiëren, maar dat weerhoudt de Duitse auto er niet van de meeste van zijn beloften na te komen, vooral op het vlak van laden. Nu moeten we het alleen nog eens proberen bij warmer weer, niet?