Het Amerikaanse Rivian leek bijzonder veelbelovend. Met zijn elektrische pick-up en SUV wist de start-up investeerders te overtuigen, waaronder Amazon en Ford. Maar auto’s op de weg krijgen blijkt moeilijker dan verwacht, ook al door de wereldwijde chip- en materiaalcrisis. Het bedrijf begon eind vorig jaar auto’s te leveren, maar bouwde er in het eerste kwartaal van dit jaar amper 2.553. Ford, dat het bijzonder goed doet met zijn elektrische F-150 Lightning, gaat ook niet samenwerken met het merk op productvlak. De totale productieverwachting van Rivian voor dit jaar werd gehalveerd tot 25.000 stuks.
Aandeelhouders niet blij
De beurzen reageerden negatief. De koers van Rivian daalde van het hoogtepunt van 179,5 dollar in november vorig jaar naar 30 dollar. Dat had ook zo zijn invloed op de grote aandeelhouders, zoals Ford dat in 2019 een half miljard investeerde in de start-up. Het waardeverlies op de investering zorgde ervoor dat de Amerikaanse autobouwer voor het eerste kwartaal een verlies moest aankondigen van 3,1 miljard dollar. Zonder de invloed van de Rivian-aandelen zou het 1,6 miljard dollar winst geboekt hebben.
Ford besliste daarop om zijn aandeel in Rivian af te bouwen. CNBC kwam te weten dat het 8 miljoen van zijn 102 miljoen aandelen van de hand deed. Die aankondiging deed het vertrouwen van beleggers kelderen, waardoor het aandeel verder in waarde daalde en gisteren afsloot op 22,78 dollar. Ook Amazon voelt de impact van Rivian op zijn resultaten, maar heeft eerder wel een bestelling geplaatst voor 100.000 elektrische bestelwagens van Rivian. Of Amazon ook de verkoop van aandelen overweegt, is niet duidelijk. Maar naast de aandelen van Ford, die verkocht worden via Goldman Sachs, zou ook JP Morgan Chase 15 miljoen Rivian-aandelen aanbieden van een voorlopig onbekende verkoper. Wordt ongetwijfeld vervolgd.