Onlangs stelde de Britse chemiereus Ineos de look voor van zijn ‘echte’ offroader, ontsproten aan zijn nieuwe Automotive-afdeling, die de Land Rover Defender een waardige opvolger moest geven. Bijna op hetzelfde moment liet Daimler weten dat het zijn Franse fabriek in Hambach van de hand wou doen, die in 1997 is opgericht om het Smart-gamma te bouwen. Wat is de link tussen beide verhalen? Ineos Automotive bevestigt in een persbericht officieel geïnteresseerd te zijn om de assemblagesite van Daimler over te nemen. Tijdens de onderhandelingen met Daimler wordt de bouw van de nieuwe productie-eenheden in Portugal (chassis) en Wales (assemblage) zelfs gestaakt.
Ineos voelt iets voor de fabriek van Hambach omdat Daimler ze recent nog heeft verbouwd zodat ze compatibel zou zijn met een SUV “van dezelfde grootte als de Grenadier, waardoor de site perfect aangepast is aan de productie van de Grenadier”. De Britse vakbond Unite heeft al gereageerd: als de Grenadier niet op Brits grondgebied wordt gebouwd, zal dat worden gezien als verraad…