De laatste tijd zijn flink wat nieuwe en heel grote SUV’s met premiumlogo op de markt gekomen, zoals de Mercedes-Maybach GLS of BMW X7. Zij maken de Range Rover het leven zuur, want die is ondertussen al weer sinds 2012 in productie. Om zijn rivalen het hoofd te kunnen bieden, werkt de groep JLR aan de vijfde generatie van het vlaggenschip. Die zou in 2021 op de markt komen.
De algemene proporties zouden identiek blijven aan die van de huidige generatie: 5 meter lang, zo’n 2 meter breed en 1,85 meter hoog. Daarmee is hij ongeveer 10 centimeter lager dan de nieuwe Defender die we hier net naast dit ontwikkelingsprototype zien. Voor de liefhebbers komt er ook weer een versie met lange wielbasis.
In tegenstelling tot de Velar en de tweede generatie van de Range Rover Evoque lijkt de nieuwe grote Range nog niet te kiezen voor inklapbare deurklinken. Het prototype heeft in elk geval nog traditionele deurgrepen.
De nieuwe Range Rover zou fors afslanken dankzij het gebruik van een nieuw platform van de JLR-groep, dat MLA is gedoopt. Hij maakt bovendien van de gelegenheid gebruik om voor geëlektrificeerde aandrijflijnen te kiezen. Aanvankelijk krijgt hij hybride en plug-inhybride motoren, maar er volgt ook een volledig elektrische versie (zoals van de toekomstige Jaguar XJ op hetzelfde platform). Die elektrische Range Rover zou echter pas later komen, want eerst komt er een volledig nieuw en meer straatgericht model (dat we vandaag kennen onder de hypothetische naam Road Rover) dat de eer krijgt om de eerste puur elektrische Land Rover te worden.